Wednesday, October 11, 2006

هههههههههههههههههههه

طبعا كلكم بتسالوا ايه الهبله اللى داخله تضحك دى بس والله انا زى ماتقولوا كده كنت مغيبه الاسبوع اللى فات ده قال ايه بذاكر بعيد عنكم ...حصلت حاجات كتير اوى ضحكتنى قولت يلا اشاركم فيها
*طبعا كلنا عارفين ان 6 اكتوبر كان يوم الجمعه..عيد ميلاد ساره طبعا...وبعدين قوم الدوله طبعا عرفت وقالت ميصحش كفايه رنا تحتفل بعيد ميلاد ساره واحنا نحتفل بنصر اكتوبر يوم تانى...واختارت يوم 9 اكتوبر وقالت بقى نعمل افتكاسه جامده جدا,,,عملت ايه الدوله يارجاله فى الاحتفال بالجيش فى نصر اكتوبر....جابت تامر حسنى وهيثم شاكر قال ايه يغنوا للجيش...مش بالذمه دى بجاحه مش كفايه قارفينا او قارفينى انا بالتحديد طول فتره سجنهم كانهم لا سمح الله كانوا مظلومين ولا مثلا احنا اللى اخترعنا حكايه تزوريهم اوراق الجيش وكمان شهادات الكليات يعنى احنا نتبهدل فى الكليات وهما يزوروا الشهادات...انا مش ضد ان الواحد يغلط بس انا ضد ان الواحد يتمسكن ويعمل فيها انه ضحيه وبرئ والكلام الفاضى ده وفى الاخر يطلع يغنى للجيش وقال ايه متشكرين ياجيشنا...تفتكروا هما كانوا ماسكين عليهم ذله علشان كده طلعوا يغنوا؟
وطبعا ده يخلينى اسأل بابا عنده عسكرى غاب 15 يوم من الجيش علشان كان عامل عمليه...لو عمل اغنيه لنصر اكتوبر هايقدر ينهى فتره الجيش من غير مشاكل...ولا انتوا رايكم ايه؟
*نشرت كل الجرايد واذاعت كل وكالات الانباء خبر نجاح كوريا الشماليه فى اول تجربه نوويه ليها تحت الارض غصب عن العالم كله...طب بالذمه مش عيب كده ...كوريا والشماليه كمان اللى معندهمش لا اول ضربه جويه ولا عندهم حزب وطنى ولا عبور للمستقبل ولا عندهم اى من مقومات نجاحنا لا كان عندهم عدوان ثلاثى ولا نكسه ولا اكتوبر النصر....لا عندهم جيش قوى زى جيشنا ولا ريس زى ريسنا ولا ابن ريس زى ابن ريسنا...عملوا اول تجربه نوويه واحنا قاعدين...وعلى راى الاعلان اللى بيقول...دخل بالشفيروليه واحنا قاعدين....طلع بالشفروليه واحنا قاعدين
عينى عليك يازمن
*طبعا انا كنت ناويه مشوفش مسلسلات خالص خالص السنه دى بس بقى هانعمل ايه فى النفس الاماره بالمسلسلات ...المهم يعنى سمعت كتير وقليل عن مسلسل العندليب والسندريلا والمشاكل اللى حصلت وقت تصويرهم ناهيك طبعا عن المسابقه العجيبه بتاعه العندليب من يكون...المهم يعنى انا بس عايزه اسال ليه عبد الحليم طالع نكدى اوى فى العندليب وطالع وحش اوى وبيحب نفسه بس فى السندريلا ...وبعدين انا على معلوماتى القليله ان مش ثابت ان العندليب والسندريلا اتجوزوا يقوموا يجوزوهم ويطلعوا عبد الحليم مش هامه اللى نفسه
والله عالم فاضيه سايبين الدنيا تولع وبنحارب بعض فى المسلسلات وبعدين هما الاتنين ماتوا بقى نسيبهم فى حالهم
*طبعا انا اتكلمت قبل كده عن حلقه برنامج وجهه نظر ومشوفيتش الحلقه حقها بس المشكله دلوقتى ان بجد الحلقه كانت رائعه وياريت لو اى حد فيكم يقدر يجيبلى كوبى منها علشان احتفظ بيها يبقى عمل فيا خير كبير اوى وهشيله الجميل ده طول عمرى
* اخر حاجه بقى بجد احلى اغنيه سمعتها فى تتر مسلسل السنه دى اغنيه تتر النهايه فى مسلسل سكه الهلالى كتبها ايمن بهجت قمر وبيغنيها مدحت صالح الاغنيه رائعه وبتتكلم عننا وعلشان كده قررت اقولكم عليها وبجد الراجل ده جامد جدا كلماتها بقى بتقول احنا اهو
دى لا باظت ولا خربت
ولا جابت جاز لامؤاخذه
دى عيشه ظريفه جدا
ولا فتنه اتضربت
ولا حد بيشتكى لحظه
ماشيه والاشيه معدن
عايشين فى حريه
زمن القيود اختفى
اتحدى لو واحد يوم
اتضرب بالقفا
والناس بتختشى
ولا حد بيرتشى
الله على الحياه
بقى لونها شفتشى
ده احنا لا صوتنا اتنبح
ولا فى مالطه بندن
متفأئلين بالفقر الضنك
تعليم وعلاج وحساب فى البنك
والشقق مرميه
واللحمه بسبعه جنيه
وساعات تلاقيها بسته
والكل منتعش والكل منتشى
الله على الحياه
بقى لونها شفتشى
ده احنا لا صوتنا اتنبح
ولا فى مالطه بندن
انا بحيى ايمن بهجت قمر علشان فعلا اول مره تعجبنى اغنيه كده
والاسبوع الجاى نوافيكم بباقى الاخبار



16 comments:

No Fear said...

معلش نمت
المهم أنا مش عارف أنت هتفهمي البلد دي أمتي مش لازم كل حاجة تثيرك كده كبري دماغك و عدي
و بمناسبة كوريا الشمالية أنا خايف من الموضوع ده جدا علشان رئيسهم ابن رئيسهم اللي قبلوا ربنا يستر و ميكنش في المخطط النووي المصري المزعوم أن يكون رئيس البلد ابن رئيس البلد علشان الموضوع ينجح زي كوريا الشمالية
سلام علشان ألحق أروح الشغل

Unknown said...

تتر سياسى معارض مش عارف أمن الدوله عداه ازاى

وبعدين احنا مالنا ومال كوريا الشماليه

سيبى الشعب يمشى مع القياده الحكيمه
حكيمه
بتدى حقن يعنى

rony said...

no fear
نوم العوافى ...بس متباقش تزعل لو انا اللى نمت
وبعدين مش كل ابن ريس بيبقى وحش يعنى لو ابن ريس كوريا الشماليه دخلهم العصر النووى واحنا لسه قاعدين بنقول ياحرب اكتوبر يبقى كل سنه واحنا طيبين وبالصحه والسلامه بس تعرف النكته فعلا ان مفيش تاريخ فى العالم بيقول اننا انتصرنا فى حرب اكتوبر غيرنا العالم كله بيقول اننا خسرنا علشان احنا وافقنا على قرار وقف اطلاق النار واحنا اللى ابتدينا بالسلام
-------------
methazy
معلش هى امن الدوله هاتعمل ايه ولا ايه واهو برضه نوع من حريه الضرب _الراى سابقا_ علشان متباقش حرمتنا من حاجه وادى انت شايف يعنى احنا اهو بنكتب اللى عايزينه ولسه محدش قفشنا ولا حاجه
ولمعلوماتك انا اهو عامله تموين ومش قايله اسمى برضه ...حركه يعنى

mariam said...

لفت نظرى جدا موضوع تامر و هيثم بس اظن دة طبيعى فى زمن يكرم فيه الحرامية و القتلة

rony said...

mano
قلبك ابيض والله انا بحقد عليهم دى ارزاق بس انا ضد الاستهبال والتعامل معانا على اننا مش فاهمين اتنين اتهربوا من الجيش الواجب الوطنى اللى كل الشباب غيرهم بتأديه يبقى ليه بقى هما دول اللى يحصلهم كده
يلا اهو كله هبل وعك وربك يفك

Anonymous said...

أيوه فعلا التتر ده جامد جدا حتى التصوير ماشي مع الكلا م ....أخدتى بالك من الحته بتاعه اللحمه بسبعه جنيه .............هههههههه
..............................
إحنا أخرنا مصنع لتصنيع رباط جزم

Anonymous said...

امن الدولة سابت التتر إثباتا ان البلد دى بلد ديموقراطى حرر

رونى:

ماتزعليش لما يتفقع مرارتك فى البلد والعجايب اللى بتحصل فيها

رمضان كريم

تعيشى وتتفقعى

نورتى مصر

كل سنة وانتى طيبة وسعيدة ومبسوطة

rony said...

human
تصنيع رباط الجزم ايه بس ياابنى مش لما نعرف نربطه الاول نبقى نفتحله مصنع وبعدين تنكر ان كيلو اللحمه دلوقتى بقى 35 جنيه يعنى 7×5 مش بعيده يعنى عن السبعه اللى قال عليها ايمن بهجت قمر
-------
زعروره
معلش اصل انا كنت مسافره كوالالمبور ومكنتش اعرف حاله البلد من زمان كان عندى اعاره هناك وطبعا زى ماانتى عارفه ان هناك الاحوال غير عندنا خالص
وانتى طيبه وان شاء الله السنه الجايه تيجى معايا الاعاره

sherif gharib said...

يا بنتى عديها انتى لو قعدتى تبصى احنا فى البلد ديه و صلنا لايه او بقينا بنعمل ايه و الدنيا وصلت لايه ممكن تجيلك هستيريا من الضحك المتواصل كبرى دماغك و سقفى اتامر و قولى الله و سقفى لكوريا و قولى برده الله
انا مش سلبى و الله انا بس عايز اقولك ان احنا ما بقاش حاجه فى ايدينا غير اننا نتكلم و نضحك لان اللى هيفكر فى غير كده هتكون النتيجه ............ انتى طبعا عارفاها
تحياتى و ارجو المرور

كلمه said...

loooooooooooooooool ...post gamed elteneen bgd :D
bs 27eb 23kam 3la kam 7aga keda :D
awln tamer 7osny da 2zky motreb fel 3alam (2naa sh5syan bkrho) bs mfeesh 7d 2bl keda 25d elshohra de kolha lma etsagan :D
da guevara nfso matshahrsh keda

tany 7aga b2a en ayman bhgat 2amr mostwah bezeet fe kol ramadan 3n elly 2blo
w sebak tb3n men korya ya m3lm 3shan dol nas bytklmo keteer :))

again nice post & nice blog t2reebn de 2wel marah leya hena
wtgg :))

Diyaa' said...

1_ يا بنتي ما هو الجيش بيطبق الدين بذمة أوي
يعني الناس دفعوا دية التهرب من الجيش ألا و هيا الغناء حتي تهتكت أحبالهم الصوتية
بعدين أمرهم شوري بينهم و البنات المايصة اللي عملوا بيب بيب تامر و بنحب يا تمورتي دول مش ليهم قيمة ولا ايه ؟!
الموضوع مش سبهللة بس أحنا الحقد عامينا بس
ثانياً ..بعد كل المميزات دي و عايزة يبقي عندنا قنبلة نووية كمان ؟!
ده حكمة مبارك لو كانت موجودة في الحرب العالمية التانية كانت كل الجيوش سابت الحرب و لعبت مع بعضها كورة _ بجماجم المصريين _ أو ممكن كانوا يروحوا بلاي ستيشن اوبن اير و يلعبوا مع بعض يابانية
طبعا مش هعلق علي كده أكتر من ..وأن تعدوا نعم الله لا تحصوها ...بقي بعد كل النعم دي و بتبصي لكوريا في حتة نووي ؟!!!!!!!!!!!!!!!!11111
ثالثاً .الحمد لله محصليش الشرف أشوف اللي شفتيه بس عايزة حاجة أوسخ روحي شوفي ليلي علوي و هيا بتقول قال الله و قال الرسول و بتلعب بالقرآن و هيا اللي عمري مش شفتها بتستلم جايزة الا و نص جسمها باين
رابعا ...وجهة نظر !! أمتي ده ؟
خامساً رغم أن بهجت قمر ده هو اللي عامل نص تفاهة ميلودي و مزيكا بس الحاجة أم الأختراع و الراجل بيتكلم علي لسان الناس اللي مش لاقية تاكل علي أساس أنه ساكن تحت بير السلم و مبيقبضش مقابل الهراء اللي بيقرفنا بيه طول السنة ده
بس خلاص
بحييكي علي البوست الجميل

rony said...

كلمه
مقولناش حاجه ومش هنختلف على كراهيه تامر بالرغم من انه ساعات بيقول كلام كويس فى اغانيه بس برضه الواحد اعصابه بتتعب يعنى ومش عيب اننا نشتكى رغم ان الشكوى لغير الله مذله بس يعنى احنا اصحاب فى بعض ونشكتى لبعض
----------
ضياء
ياابنى حرام عليك صحتك كده مش حلو علشانك بالراحه شويه
ليلى علوى ومثيلاتها من يسرا لا لهام شاهين قول عليهم يارحمن يارحيم مش دول يا ابنى اللى هانبصلهم وبعدين بصراحه انا حاسه ان السنه دى رمضان مش زى كل سنه...ادعيه عمرو دياب وايهاب توفيق فى كل حته ودلوقتى بيعلنوا عن نشيد لمايكل جاكسون...أصلها ناقصاه
ده حتى برنامج عمرو خالد مش قد بتاع السنه اللى فاتت مش كل حلقاته قويه اوى ..أنا بعترف ان رمضان السنه دى اتضرب عندى

Diyaa' said...

مش دعاء مايكل خالص
ده واحد صوته شبهوا وممكن أجيبلك موقع بتاعه كمان
و بعدين انا مش فاهم حاجة من تعليقك :( حاسس أنك بتردي و أنتي علي الأكل

rony said...

ضياء
ياابنى انا مش برد عليك وانا باكل لانى لو باكل مش هارد عليك اصلا معلش فى الاكل مش بعرف ابويا
وبعدين انا برد على كلامك على ليلى علوى وبقولك يعنى سيبك من العالم دى بكلامهم ومسلسلاتهم وبرامجهم كله فى الضياع يعنى
سيبك من مجله اخبار النجوم وخلينا ندخل على اخبار الحوادث استنى البوست الجاى...مفاجأه

Unknown said...

كل سنة وانت طيبة
كبرى البنط شوية
حكم الشن يا بنتى

Diyaa' said...

lol
ok