Tuesday, September 26, 2006

ارحمونا,,,يرحمكم ربنا

تزامن بدء الشهر المبارك كعادتنا كل عام بالموائد الزاخره بالاطعمه التى اقل ما يقال عنها انها تصيبنا بالامراض نتيجه سوء هضمها او كثرتها على المعده عامه ...وبالطبع يأتى مع هذه الكميات من الاطعمه المسلسلات والمهازل التى تحدث فيها سواء من نجومها عن طريق تصارعهم على عرضها فى الشهر الكريم...ايمانا منهم بانه من فضل الشهر الكريم علينا مشاهدتنا لتلك المسلسلات التى ترفع الضغط
ولكن احداث اخرى جرت خلال الاربعه ايام الاول من الشهر الكريم او للدقه انهما حدثين احدهم وقع فى اليوم الاول من رمضان والاخر حدث فى اليومين الثالث والرابع وانا هنا بصدد اجراء مقارنه بينهما
وللمصادفه الخبران طالعتهما من جريده المصرى اليوم وهى اول من اهتمت بهذين الخبرين
*ممثله تحاول الانتحار نتيجه لتعرضها لصدمه نفسيه سببها (عدم عرض مسلسلها فى شهر رمضان المعظم ) ويالسخريه القدر ...تحاول تلك الممثله التى اعتبرها من وجهه نظرى الشخصيه جدا مغموره علشان انا الحقيقه مش فاكراها غير فى مسلسل واحد قديم شويه ...تحاول الانتحار لان تعبها هى وفريق العمل فى هذا المسلسل ضاع هباءاً بسبب الواسطه والمحسوبيه فى التليفزيون التى حالت دون عرض المسلسل ...ياعينى
تحاول الانتحار على ابواب الشهر الكريم بغض النظر عن مدى تفاهه السبب من وجهه نظرى ..ربما هو عملها وتهتم به لهذه الدرجه ولكن ما شأننا نحن ساكنى هذه المحروسه فى هذه المأساه المفتعله كما اراها
الواسطه والمحسوبيه وصلت الى جميع ارجاء المحروسه ولم ينتحر احداً بسببها فما بالك بالانتحار لان المسلسل الذى اكاد اجزم انه لن يختلف عن اخوته فى مدى بواخته وثقل دمه على قلوبنا فى الشهر المعظم...واعتقد ان الله تعالى يحبنا لانه رحمنا من ذنوب اكثر كنا سنحملها على اعتاقنا نتيجه لهذا الكم من المسلسلات التافهه والتى احاول قدر امكانى عدم متابعتها ربما انشغالا منى بالشهر الكريم وهروبا من ذنوبها او حاجتى الملحه للوقت للدراسه التى لا اريد ان ادرسها اساساً
* الحدث الثانى والذى اعتبره الاكثر تأثيرا فى نفسى هو وفاه الدكتوره سهام...ولمن لا يعرفها هى الدكتوره سهان يحيى الشامى كان عمرها سبعه وخمسون عاما وتعانى منذ تسع وعشرون عاما من عده امراض منها على سبيل المثال لا الحصر نزيف وضغط وسكر وكبد وفشل كلوى وارتشاح فى الرئه...ونظرا لعدم قدرتها على الحركه وكثره امراضها اصبح وزنها 350 كليو جرام ...امراضا وليس رفاهيه
بدأت مأساتها قبل عامين عندما اصيبت بكسر فى عظمه الفخد منعها من الحركه مطلقا وادى الى حدوث سقوط فى البطن واعاقه عمليه ثنى الساقين
وبالطبع مع كثره تلك الامراض وعدم قدرتها على الحركه فهى ممنوعه من الذهاب الى المستشفى للعلاج لان المياه المتراكمه فى جسدها ستتنتقل فى حاله الحركه الى الرئه ويحدث لها اختناق مثل حاله الغرق تماما ..كانت هناك محاوله لانقاذها بازاله سور بلكونتها وحملها بفراشها داخل قفص حديدى عن طريق ونش واستمرت هذه المحاوله قرابه العشر ساعات ولكنها باءت بالفشل ... وكانت هذه المحاوله فى اليوم الاول من رمضان وانصرف العمال والمهندسون على امل نجاح هذه المحاوله فى اليوم التالى وبالفعل نجحت جهودهم فى نقلها الى مستشفى المعادى...ولكن فى الخامسه من ذات اليوم وبعد اربع ساعات من نقلها الى المستشفى انتقلت روح الدكتوره سهام الى بارئها تشكو اليه ظلم البشر ...اتراكم تتسألون اى ظلم هذا الذى تشكوه
الدكتوره سهام واهلها يناشدون المسئولين منذ قرابه الاربعه سنوات لانقاذها من محنتها وامراضها ولكن لاحياه لمن تنادى ربما لان الارواح فى هذه البلد ارخص ما فيها او انها الوساطه والمحسوبيه التى تشكو منها الممثله الصغيره جدا
لقد انتقلت الدكتوره سهام الى رحمه الله تعالى وتركتنا جميعا نتسأل ماذا سيحل بنا ونحن الاصحاء فى هذا البلد بعدما نفرغ من مسلسلات التليفزيون وحوادث الممثلات ومشاجراتهما
انا لم اعرفها واعتقد انها لو كانت عاشت اكثر لم اكن لاقابلها يوما ولكننى قرات عنها وبالمصادفه رايت المحاوله الثانيه لنقلها ورأيت المذيعه وهى تنعيها من ظلم البشر ..لقد بكتها المذيعه وبكيتها انا ايضا وربما تأثر من شاهدوها ايضا ولكننا لم نحرك ساكنا...بالفعل اشعر بالالم والاكتئاب من حال البلد ومن عليها
رحم الله الدكتوره سهام ورحمنا معها وهدى جميع من يحتاج الى هدايته

10 comments:

Diyaa' said...

والله هيا ارتاحت
و الأمل في الناس اللي زيك و يا ريت متكتئبيش للدرجة اللي تشل حياتك و تشل تفكيرك
فكري في أنك أنتي لما هتربي أولادك انشاء الله علي الصح و الأصول والكفاح مش التهريج مش هيبقي فيه واسطة ولا محسوبية في تفكيرهم و تفكير اللي يقدروا يأثروا في تفكيره
خلونا نطلعها موضة
و نشوف يمكن تنتشر زي الهاف ستوماك و موضة الواوا
يمكن ربنا يوضع سره في الناس البسيطة المثقفة اللي زيك و اللي حاسين بالموضوع ..
ادعي ربنا ومتيأسيش من رحمته
يا رب أرحم موتي المسلمين وارفع الظلم عن المظلومين

rony said...

الناس اللى زيى...ياعم قول ياباسط...قول متتكسفش...ياابنى واسمحلى اقولك ياابنى علشان انا اكبر منك بسنه انا مش قادره اقنع والدى انى اشتغل فى الصحافه يبقى تفتكر ان شاء الله هاقدر اغير حاجه فى البلد ..أنا اه طبعا احلامى كتيره وطموحى اكبر من استيعابى بس طول ما فى ناس بتصادر الحريات سواء من باب الخوف او الغلاسه يبقى هنفضل كلنا كده
عارف انا ايه اللى خلانى اعيط بجد كانوا عاملين مع الدكتوره سهام حوار وهى بتقول حاجه واحده "انا بقالى اربع سنين بعانى ومحدش سائل لو كنت مشهوره كان زمانهم عالجونى من زمان واهتموا بيا" الواحد افتكر ساعتها الله يرحمه احمد ذكى لما فتحوا وزاره الصحه والخارجيه فى العيد علشان يسافر يتعالج على نفقه الدوله وهو اصلا مش محتاج طبعا المرض حاجه مش حلوه ولا حلو اننا نتكلم فيها بس برضه فى ناس محتاجين نفقه الدوله اكتر
ولو انت زيى دلوقتى بتتفرج على برنامج معاق كده اسمه حاله حوار على القناه الاولى وهو برنامج توك شو عقبال املتك مستضيف رشيد محمد رشيد وهو بيقول ان فيه 73 الف واحد اتعين فى القطاع العام و 850 الف واحد اتعينوا فى القطاع الخاص وده بيخلينى اتساءل انا قاعده فى بيتنا ليه او بلاش انا زمايلى اللى اخدوا اعفاء من الجيش او تأجيل متعينوش ليه
ربنا يرحمها ويرحمنا يارب
قول يارب

مـحـمـد مـفـيـد said...

الاخت الغاليه روني
اولا شكرا علي زيارتك الكريمه وكل عام وانتي بخير
جاتها ستين نيله تنتحر عشان مسلسل والله ناقصاها كمان العمليه
اما بالنسبه للدكتوره سهام فارتحلت وقرات قصتها في المصري اليوم وفجعت جدا لها

gwad said...

فليرحمها الله ولانملك الان الا الدعوة لها
هذا بالنسبة للدكتورة سيهام
اما بالنسبة للمثلة
فاقول حسبنا الله ونعمة والوكيل

اما بالنسبة للبلد
فاقول
ربنا لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا
تحياتى

Diyaa' said...

يا بنتي ...انتي اكبر مني بشهرين بس ..
بصي بقي ..الموضوع كبير بس أنا مش معترض علي مسألة رشيد دي بتاتا و معاكي 100% فيها
اما الدكتورة فبجد ربنا رحمها و هيرحمها و هتنسي القرف بتاع الدنيا
تأكدي من كده
سلام فور ناو
و بإذن الله هتلاقي شغل

moro said...

أولا كل سنة و انتى طيب انا أول مرة ازورك بس إن شاء الله ما تكونش أخر مرة، الله يحرم الدكتورة سهام بس إحنا لازم نغير واقعنا مفروض نفقو بقى من المسلسلا ت اللى وراء بعض اللى كلت دماغ الناس ، انتى عارفة بدل اما الناس يفكروا فى حل مشاكلهم بيقعدوا يرغوا عن المسلسلات يالا بس إن شاء الله بكره يكون أحسن و كل سنة و اتى طيبة....

LAMIA MAHMOUD said...

كل سنة وانتي طيبة ورمضان كريم


بلاش كم الغضب ده في رمضان استني لما العيد ييجي .. خديلك ريست في رمضان

rony said...

لمياء
وانتى طيبه طبعا بس قوليلى اخد ريست فى رمضان ازاى يعنى...أبطل اتفرج على التليفزيون ولا ابطل اقرا جرايد ولا ابطل اشوف الدنيا فيها ايه
طب انا لو اخدت ريست هما هاياخدوا...طب سيبك انا وهما اخدنا ريست ....مين يريق على حالنا كلنا ..أكيد انا طبعا بما ان التريقه دى حاجه فى دمى والكل بيقول عليا لسان وطلعله بنى ادمه
يلا كل سنه وانتىطيبه واوعدك بعد العيد هاتشوفى تريقه من نوع تانى

Diyaa' said...

حلوة شغلانة التريقة دي والله
انا استاذ تريقة حتي علي الوالدة حبيبتي و حتي علي راوان بس بمسك نفسي شوية لأنها عصبية :(
حتي نفسي بهريها تريقة
بس عمر ما التريقة غيرت حاجة يا روني

rony said...

ايه ياعم ضياء ...أحنا هنقطع على بعض ولا ايه هانتريق نتريق سوا بس يعنى متوصلش للست الوالده انا اه اهزر معاها بس مقولهاش انى بتريق عليها..قارينى ولا ايه
وبعدين انا ليا باع طويل فى التريقه على نفسى لانى عارفه انى بنقد نفسى نقد بناء بالنسبه ليا وبتغير فيا حاجات كتير واكيد فى وقت من الاوقات تريقتى على البلد هاتعمل حاجه