Thursday, November 30, 2006

سيدى الرئيس

ولما كانت الفتره الماضيه فى حياتى فتره حرجه للغايه
ولما كنت فى امس الحاجه الى ان ادخل لاكتب وافرغ ما فى صدرى من كلمات عجزت عن التعبير عنها بلسانى
ولما كان الجهاز المعاق خاصتى يعانى من انتكاسه ويلات البقاء لمده سبع سنوات فى منزل مفعم بخمسه فتيات تتنافس كل منهن على الظفر باى ساعه تجلسها امام شاشته
ولما تضافرت عوامل عده فى سبيل نشرى لما كنت ارغب فى نشره وتضافرت عوامل اكبر فى جعلى انسى ما كنت اود الحديث عنه واهمها احدى علامات تقدم سنى وهى الزهايمر
ولما كنت قد انتهيت من مراحل الدرسه فى حياتى ولكن كليتى تأبى ان تخصلنى مما علق بطرف ثوبى منها
ولما كنت قد نسيت ما تعلمته فيها من الاصل قبل ان اخطو لاخر مره خارج اسوارها
ولما كنت ارغب وبشده فى ان اخرج لاعمل اى عمل فقط ينسينى جلوسى فى المنزل والنوم المتواصل الذى لا استيقظ منه الا لانام مره اخرى
فقد قررت وانا بكامل قواى العقليه وحالتى المعنويه تقترب من ان تكون بالسالب لانها تعدت مرحله الصفر ان استيقظ
نعم لقد قررت الا ادع النوم يغلف حياتى بكسله بالرغم من ضعفى امامه وسلطانه المسيطر على ......لقد قررت ان استيقظ بدلا من ان يوقظنى والدى كلما رانى نائمه ...او ان تنادى والدتى على الجيران لكى يساعدوها فى ايقاظى
ولكن لاصدقك القول يامفكرتى العزيزه...غداً ساستيقظ رغما عن ارادتى وذلك بناءا على فرمان والدتى العزيزه بعوده اختى المتزوجه بعد وضعها لمولودها الى منزلنا ثانيه بل الى سريرها ايضاً وبالطبع لن يكون قائما على خدمه هذا الملاك الصغير غير خالته العاطله....والتى لاجدها احلى وظيفه يمكننى ان احظى بها...ولكن هذا لا يمنع اننى ارغب حقا ان اعمل عمل احبه قبل ان اصاب بجنون المنزل
ولكن الاهم من هذا كله الان مااتذكر فعلا رغبتى فى الحديث عنه هو الاتى
لقد كنت يوم خطاب الرئيس فى عياده طبيب الاسنان....وللامانه لم اعرف سبب ترقرق الدموع فى عينى ...اكان بسبب هذا الذى يعبث بادواته فى اسنانى وانا جالسه على الكرسى وقدامى مكان راسى ام كان بسبب قول الرئيس ان انحنائه لن يكون لغير الله سبحانه وتعالى.....ولكننى اعرف اننى فى قراره نفسى اود ان اخرج تلك الاله اللعينه من فمى والكم هذا الطبيب فى انفه ليس لاننى اشعر بألم فى اسنانى ولايزال الالم مستمرا من يومها ولكن ليتركنى استمتع بهذا الخطاب الاسطورى وصوت الرئيس وهو يشدو بتلك الكلمات المعبره والتى جعلتنى انا واعضاء مجلسى الشعب والشورى والوزراء والصحفيين واى حد كان معدى قدام المجلس نرتجف حبا وولعا بهذا الرئيس الذى ولله الحمد لن يتنازل عن الوطن مادام فى الصدر قلب ينبض وفى الرئتين نفس يتردد...والله كنت فاكره ان البنكرياس هو اللى بينبض
سياده الرئيس
اود ان اعتذر منك عن طول الفتره الماضيه (واحد وعشرون عاماً وتلاته اشهر بالتحديد )والتى ظلمت فيها سيادتكم ظلما بيناً باعتقادى انك يمكن ان تبيع ما بقى من مصالح الوطن او انك لم تكن تهتم بالصعيد طوال مده حكمكم المديده والتى نسال الله تعالى ان يكملها علينا بمده حكم ابنكم البار واحفادكم المقبلين باذن الله
واود ايضا ان اعترف باانى اصبحت مؤمنه اشد الايمان بالفكر الجديد والعبور الى المستقبل ولكننا فقط نعتب عليك كشعب انك لم تنبهنا الى اننا كشعب فى مرحله العبور بأننا سنكون المعبر الذى تعبر عليه الامم شعوبا وقبائل لتخطو خطواتها الواثقه نحو المستقبل
سيدى الرئيس
يعجز لسانى عن النطق بكلمات الاعجاب بشخصكم ومدى تحملكم لمسئوليه هذا الشعب على مدى نصف قرن كامل اهدرتم فيه صحتكم وعمركم وايامكم ولكن نحسب اجركم عند الله...فان ماعنده لا يضيع
ولكننى اود فى النهايه ان استحفلكم بتراب هذا الوطن اللى سفناه ومياه النيل اللى لوثناه والهواء الذى سودناه...ان تجعل من باقى ايامكم مكرسه فقط لمتابعه ما فعتله ايديكم الكريمه بهذا الوطن العظيم والتمتع بما وصل اليه من مكانه خارج مكانه الكواكب فى تلك المجره
ادام الله عزكم...يارب....وسلط عليكم من اعمالكم...قصدى يعنى اثابكم من جنس اعمالكم....يعنى الدعاء كويس بس انا مش عارفه اقوله ازاى
مواطنه مصريه ...ستلقى فى غيابات السجون قريبا
هذا كان بعض من كل تخاريفى الفتره السابقه
ونوافيكم بالمزيد

17 comments:

FrEe.PhArAoH said...

ههههههههههههههههههه

جميل جميل

اسلوبك حلو اوى بجد ..

مبروك ع المولود يا خاله رونى :)

الا بالحق تقصدى مين بالريس ؟؟؟ ;)

مـحـمـد مـفـيـد said...

لن تلقي في السجن يا عزيزتي لانك وببساطه داخل سجن
والالم من اسنانك وليس من الخطاب لاننا اعتادنا علي الالم الثاني

rony said...

free pharaoh
الله يبارك فيك...عقبالك ان شاء الله
الريس اللى انا بتكلم عليه كنت فاكره انه واضح انه الريس متقال بس كويس انك سالت علشان اللى مش عارف يعرف
-----------
استاذ محمد
والله حضرتك قولت انى هدخل السجن وانا مش هنزل لحضرتك كلمه ابدا
وسواء كان الم اسنانى او الم الخطاب الاتنين الحقيقه بيخلونى اعيط
نورت

salateenoo said...

هية دي المشكلة الأساسية للبنات في الاقاليم...هو ان بعد الكلية الحياة بتبقى فاضية...مفيش فيها اي جديد...لا فرص الشغل الوحيدة الموجودة لاي واحدة في الاقاليم هية حاجة من اتنين ..يا ام تشتغل مدرسة ..او بياعة في محل ...وطبعا اي بنت تعبت وزاكرت كويس ودخلت كلية كويسة بيكون حلمها انها تعمل حاجة بالشهادة الل يخدتها بعد سنين المعاناة والشقا في التعليم .. طبعا ابناء العاصمة فرصهم احسن ,..لان في شركات ومصانع ومؤسسات ..وهيئات ...وكل انواع الاشغل موجودة ..وطبعا ده لا يتحقق في المدن الاقليمية ...

والمشكلة دي انا لمستها عن قرب ... لما خطبت ...لان خطبيتي خريجة كلية إعلام...وكان في احلام وطموحات كبيرة ...طبعا كلها اتكسرت على صخور الواقع الاليم ...ولقيت انها عشان تشتغل وتحقق اللي هية عايزاه ...لازم تنزل تعيش في القاهرة ...وطبعا اغلب الأهالي مش بيوافقوا على الوضع ده...

rony said...

سلاطينو
بس ياابنى....الموضوع مش كليات كويسه علشان انا كليتى مكانتش كويسه....وبرضه مش مذاكره علشان انا لاذاكرت ولا نيلت...ولا ليها علاقه بالاقاليم او العاصمه
هى كل علاقتها بالطاقه اللى جوه الواحد سواء ولد او بنت...وانا ممكن افتح شركه تصدير الطاقه اللى جوايا لاى حد معندوش طاقه داخليه
وبعدين الحقيقه خطيبتك ليها حق تزعل علشان دى كانت فى اعلام...مش زينا تجاره بعيد عنك...ومش اى تجاره دى فى اخر سنه بقت تجاره جامعه بنى سويف...ولك ان تتخيل يعنى ايه بنى سويف تبقى منوره فى الشهاده
وطبعا زى ماقولت اهلنا مش هايرضوا اننا نسافر علشان احنا بنات...بس بعون الله هايعرفوا اننا رجاله وحلوين اوى ويسيبونى اسافر المانيا زى مابحلم
نورت

السندريللا السعيدة said...

مساء الورد والفل يا ست الكل....مساء الشقاوة يا احلى بنوتة في الدنيا ..يا رنا يا عسل سكر زيادة...والله انا من يوم مدخلتي الموقع دا كقارئة بس ..وقريت مقلاتك حبيتك وحسيت انك قريبة مني اويييييييي..والله العظيم بقيت ادخل الموقع دا علشان اقرالك انت وعم احمد ومحمد...والله بتجبلنا مواضيع تحفة بجد وانتو ولاد بلد بجد واجدع من ايها حد...موضوعك دا بجد روعة كلامك دايما طالع مالقلب وربنا حيحميك دايما...انا صديقة لس طازة لو تقبليني ضيفة عندك ومع الناس الطيبة لي هنا....انت معودانا ديما اننا نسيب كل لي فادنا ونتفرغ نقرى لي بتكتبيه...ربنا يوفقك ودايما منورانا بموضيعك....

السندريللا السعيدة said...

ربنا ياخد كل ظالم على وش الارض...والله يا حبيبت قلبي ربنا حيحميك دايما علشان انت صح وربنا حينولك كل لي فبالك ويحققلك كل لي بتحلمي بيه...

rony said...

سندريلا
والله انا يجد مش عارفه ارد اقولك ايه...اخجلتم تواضعى بجد
ربنا يخليكى يارب...انتمائى للبلد دى يوم بعد يوم بيجيبلى كرشه نفس مش علشان هى مصر لاسمح الله ولا برضه علشان احنا اهلها بس علشان اللى بيحصل فيها وفينا....واحنا قاعدين
المهم نورتى عالم البلوجات...ويارب يعجبك
نورتى

الســـاحر said...

معلش يا رونى
الريس ادام الله بقائه
هههههههه
هيفضل مطول مطول كتير اوى اوى
دا قدرنا ومكتوب
وعلى العموم هو مش فاضله كتير فى الدنيا
والمهم الف سلامه على سنانك
اصل انا كمان سنانه هتموتنى
وفى النهايه سلامى
وربنا يوفقك

rony said...

الساحر
ربنا يخليك وسلامه اسنانك انت كمان...أنا الدكتور بتاعى قرر الحمد لله يدينى نوبل فى الشجاعه علشان مش بصرخ وهو بيشتغل...انا طبعا بكون واخده حقنه بنج تسطل جمل بس برضه بعض صوابعه وكده يعنى
وبعدين يعنى هو الريس قاعد واحنا اللى ماشيين يعنى....اهو كلنا عايشين ومصر هى اللى مستحملانا كلنا
نورت

dandana said...

خالتو رونى ....
مبروك النون الجديد...

اسلوبك رائع....جدا
انك تنقلينى من حدث جليل زى تشريف النون ...لمشاعرك الفياضة تجاه الريس-{بنا يديمها عليكى نعمة-..وكل دا وانتى بتشاركينا وحدتك وفراغ وقتك القاتل..وكمان دكتور السنا الغلبان اللى دخل فى النص دا...
كل دا اسمه عبقرية....

امتعتينى...
ودمك خفيف اوى

rony said...

دندنه
ربنا يخليكى يارب...كده كتير والله
بس سيبك اهم حاجه فى الموضوع النونو ده ان شاء الله
ده احنا هنلعب لعب...وهارجع اعيل من الاول معاه
نورتى

sha3noona said...

سلام عليكم
اولا : احييكي علي البلوج الاكثر من رائع بجد والله بلوج تحفه
ثانيا: البوست حلو قوي
اسلوبك جميل
احساسك صادق
في انتظار مزيد من الابداعات
ومبروووووك النونو

mariam said...

عندك حق يا رونى فى كل كلمة قولتيها
بس للأسف هنعمل ايه
ربنا على الظالم
تحياتى

rony said...

شعنونه...حلو الاسم اوى بالمناسبه
ربنا يكرمك...والله الواحد مش عارف يقول ايه
يلا عقبال ماتفرحوا ببتاعى ان شاء الله بعد عمر طويل طبعا
-------
mano
ازيك ياجميل...يارب تكونى كويسه
بصى ياستى من ناحيه نعمل ايه فيه كتير اوى يتعمل
ممكن مثلا نستورد ريس وحكومه من بتوع اليابان...سمعت انهم كويسين اوى
او مثلا ممكن احنا نروح اليابان كهجره بلا عوده
والحل الفظيع بقى
اننا نعمل جمعيه نحسن بيها ظروف البلد ونسدد بيها ديوننا
نورتى
-------
كل البلوجريه اللى نورونى
الله يبارك فيكم كلكم
عقبال اللى لسه مجالوش اى نونو
وربنا يخلى النونو للى عنده
وعقبالى يارب

السندريللا السعيدة said...

مساء الافراح يا خالة روني....مبروك تشريف النونو بس طمنيني الاول هو واحد ولا تنين علشان اعمل حسابي.....والسبوع امتى انشاء الله ولا ناوية تاكليه لوحدك....انا جاية ياعني جاية وانت عارفة بقة لما بقول كلمة......عل العموم الف الف مبرررروووووك ...اه بالحق انت نوين تسموه ايه ...

nono said...

مساء الخير عليكم قالولي عندكم فرح وزغاريط هو مين طلع من السجن علي العموم كفاره يا روني عقبالنا يارب