Tuesday, December 12, 2006

عريس مؤمن

بصوا بقى .....انا شايفه اننا نوعاً ما محتاجين للضحك شويه كتير وانا واحده من ناس كتير اوى بدخل عند (برايد_ عايزه اتجوز) اموت على نفسى من الضحك وامى تفضل تلف حواليا وتقول ايه المجنونه اللى بتضحك لوحدها....علشان كده فكرت انى احكيلكم على اللى بيحصل لينا كبنات عموما فى المواقف اللى زى دى
اول مره يحصلنا كده انا واخواتى وكانت مره فظيعه الحقيقه
اولا انا احب اقولكم اننا خمس بنات انا التانيه...والموقف ده حصل الصيف اللى قبل اللى فات...كنا فى كايرو مول بنشترى حاجات علشان فرح اختى الكبيره كان قرب وبنشترى طبعا حاجات كتير جدا وكلنا لابسين لبس البهدله بقى على اساس اننا هانقعد اليوم كله بره ....يعنى عايزين لبس مريح ومش محتاج مكواه ولا اخاف عليه يتبهدل
المهم دخلنا مؤمن اللى تحت كايرو مول انا وماما واخواتى الاربعه....طلبنا الاكل والحقيقه كنا هانموت من الجوع بعد ما المحروسه اختى طلعت عينينا فى اللف وكنا لسه هانكمل تانى
المهم قعدت انا واختى الكبيره واللى بعدى على تربيزه لوحدنا وماما واخواتى الصغيرين قعدوا على تربيزه جنبنا
علشان تبقى الصوره واضحه ليكم....انا اه عندى 21 سنه بس الواقع بيقول انى ادى تالته اعدادى بالكتير اوى واختى الاصغر منى بسنه واربع شهور شكلها اكبر من اختى الكبيره اساسا
المهم يعنى قاعدين بناكل (سندويتشات جمبرى بالكالايمارى ...وللى ميعرفش غالبا الكالايمارى ده نوع من السمك بس انا ماخدتوش فى المدرسه والراجل قالى جمبرى بالكالايمارى مفهمتش بس كنت جعانه اوى فا عديت الكلمه) المهم وطبعا كنا تلات قمرات مبهدلين قاعدين على التربيزه.....وفجأه
نلاقى واحده جات ومالت علينا وقالت
انتوا اخوات.....يااختى عليكم قمرات
طبعا كل واحده فينا حاطه صوابعها العشره فى بقها وبتاكل ومش فاضيه ترد...اختى الكبيره هزت راسها موافقه يعنى اننا اخوات
وفجأه برضه لاقينا طنط دى راحت ساحبه كرسى وقاعدت معانا على التربيزه...الاكل وقف فى زورنا طبعا وهى قعدت تتكلم
طنط: انا قاعده مراقباكم من بدرى وبصراحه عاجبنى اوى
الله يكرم اصلك ياستى بس احنا بناكل واكيد شكلنا مش عاطفى
طنط: ها ياحبايبى من فيكم الكبيره بقى _وشاورت على اختى الكبيره_اكيد انتى طبعا ياحلوه
بوسى _اختى الكبيره _: ايوه ياطنط انا الكبيره
وهى بتحشر الاكل فى بقها وبتبلع بالبيبسى
طنط: ماشاء الله ولا حول ولا قوه الا بالله...وانتى بقى ياحبيبتى خلصتى ولا لسه بتدرسى؟
بوسى_ وهى ابتدت تفهم الليله : اه ياطنط خلصت ومخطوبه
وصدرتلها الصباع اللى فيه الدبله ...الله يكسفك كنتى استنيتى شويه طيب
طنط _وخيبه الامل اترسمت على وشها_: اه انا برضه قاعده من بدرى وشايفه الدبله بس قولت اقرب اكتر ممكن تكون خاتم
ها بقى ياحبيايبى انتوا منين
انا واختى التانيه قاعدين بناكل وملناش اى علاقه ولا تدخل فى الحوار وسايبين بوسى تقوم بالمهمه دى
بوسى: احنا من الفيوم ياطنط...تعرفيها؟
طنط: اه طبعا ياحبيبتى....احسن ناس
انا اعرف اللى كان محافظ الفيوم من 13 سنه تقريبا...واحنا بقى من اسيوط وقاعدين فى القاهره ....الخ الخ الخ الخ
الحقيقه انا فاكره ان الاكل كان حلو اوى ومكناش عارفين ناكل منها المسكينه بوسى كل ماكانت تيجى تحط السندويتش فى بقها تقعد الست تتكلم تتكسف تروح مبطله اكل
بوسى : امممممم اه اسيوط امممممم اه طيب
طنط: ها بقى ياحبيبتى مش تعرفينى على اخواتك مين فيهم الكبيره اللى بعدك علشان انا عايزه اخطب لابنى منكم
بوسى: والصدمه باينه على وشها....وبتشاور عليا...دى اللى بعدى فى بكالريوس تجاره....وبتشاور على سوسو وبتقول ودى اللى بعدها فى تالته صيدله
واذ فجأه الست يجيلها ويحط عليها تقول
طنط: وهى بتبصلى شزرا ...اه لا دى شكلها صغيره اوى...وتحول نظرها لسوسو...وانتى ياحبيبتى قدامك قد ايه وتخلصى
بقى انا يتعمل فيا الفصل ده...اينعم انا لا كنت ولا عايزه اتجوز بس مش قدامى احترمينى ياشيخه شويه
بقى انا صغيره
طب دى حتى ميزه على الاقل السن مش هايبان عليا
المهم فى نفس ذات الوقت كانت ماما اخدت بالها من الست اللى قاعده تاكل ودانا وابتديت تاخد وضع الانقضاض علشان تشوف مين اللى رمت هيلب علينا دى
وطنط برضه ابتدت تاخد بالها وسالتنا
طنط: هى دى مامتكم
بوسى: ايوه ياطنط ماما واخواتى الصغيرين
طنط: ماشاء الله لاحول ولا قوه الا بالله دى زى القمر ومش شكلها مامتكم خالص واخواتكم ماشاء الله كتاكيت
وفى نفس ذات اللحظه اختى الصغيره وقعت من على الكرسى بدون سبب معروف اول ماطنط شاورت عليهم
واتفرج علينا كل الناس اللى كانوا فى مؤمن وقتها ...وهما اصلا كانوا بيتفرجوا
وراحت الست قامت وقعدت جنب ماما وقعدت تهرى فى ودانها كتير اوى
وفجاه لاقينا ماما طلعت ورقه وقلم
الست تمليها وهى تكتب
تقولوش قاعدين فى امتحان ماليه عامه ولا سياسات استراتيجيه وطنط بتغشش ماما الاجابه
واحنا طبعا قاعدين هانموت على نفسنا من الضحك
وخلص الكلام على ان طنط هاتورح تصيف فى مارينا وترجع تكلمنا علشان ابنها الكبير الدكتور اللى شغال فى السعوديه ولو منفعش عندها واحد وكيل نيابه اى واحد فيهم يشيل وخلاص
المهم بقى انا عايزه ارسملكم الصوره كامله
احنا كنا قاعدين بناكل....وعايزين نخلص بسرعه علشان ورانا الف حاجه لسه هانعملها
طبعا الامر مكنش يخلو من اصوات بتطلع واحنا بنشرب البيبسى
او المعركه الكبرى اللى هى طبعا....فتح اكياس الكاتشب...بأسنانا طبعا علشان مش معانا حاجه تانى نفتح بيها
وطبعا البطاطس اللى مكناش بنحس بيها لاننا كنا بنبلعها على طول
ورغم كده الست اعجبت بينا وكانت عايزه تناسبنا
اينعم هى متصلتش تانى...بس احنا قولنا يمكن لسه مرجعتش من مارينا
بس هى كانت قالت انها جوزت ابنها البكرى برضه من مطعم تانى بس هى مقالتش اسمه الحقيقه
علشان كده ماما كان عندها امل
ربنا يرجعها بالسلامه
قولوا يارب
الموقف ده حصلنا كلنا
لو عجبكم هاحكيلكم مأساتى الشخصيه بقى

19 comments:

أحمد said...

ههههههههههه حلوه
مين اللى رمت هيلب علينا دى

ده بقى اللى بيسموه جواز المطاعم

السندريللا السعيدة said...

ههههههههههههههه ..جاتك ايه يا مدهولة على عينك...معلش تعيشي وتخدي غيرها يا حبيبتي.....


ميمكن الست دي لما روحت بيتها وقعدة مع نفسها واسترجعت الشريط ...وشافت حالتكم كانت عاملا ازاي غيرت رايها.....

دي حجات مش مضمونة يعني....

بس انا شيفة اني ربنا مش عاوزك تتجوزي بالطريقة دي..فقام ايه عاميها متخودشي بالها منك اوي ...

المهم يعني متخديش في بالك لو ربنا كان مكتبلها ترجع حترجع ..يعني حتروح فين.....
وكمان انت متصربعة عل الجواز من دلوقتي ليه بس....بعدين لما تكبري يبقى يحلها الف حلال....

سعتها يبقى نشوفلط عريس وخلاص يعني.......هههههه


الف مبروك لاختك وعقبال التانية وانت بعددددييييييييييييييييييين بقة..

سلام يا رنا يا قمر

أحمد said...

بلاش حاجه ساقعه المره دى خليها ساندوتش جمبرى بالكالايمارى

على فكره المفروض فى مؤمن ياخدوا 6% من ثمن الشبكه
:))
الله يسعدك يا شيخه زى ما أسعدتينا أنتى و برايد بسخريتكم اللاذعه

rony said...

نورتنى والله يااستاذ مبرمج.....الا ايه صوره بيل جيتس دى ؟ مثلك الاعلى ولا حاجه...يلا الف مبروك
المهم اكيد لو كانت الجوازه دى تمت كنا عملنا الفرح فى كنتاكى وشهر العسل فى مكادونالذ
بس اهم حاجه سعد الصغنغن يحيى الفرح علشان يغنى اغنيته المشهوره اوى اللى كل الناس بتجوع منها
العنب العنب العنب
عقبالك يارب

rony said...

سندريلا
ليه يابنتى بتفكرينى بكلام ماما ليا بعد العريس ما سافر على مارينا ومرجعش
يلا غيرها فى بيتزا هت المره الجايه

salateenoo said...

الكاليماري هو السبيط

أحمد said...

ههههههههههههه
كل الناس بتجوع على سيرة العنب والبلح يمكن عشان كده الأغنيه ضربت و انتشرت

بيل جيتس ده أنا باحبه جدا على الرغم أنه فيه ملايين عايزين ياكلوه بسننهم
بعد ما خرب بيتهم

rony said...

سلاطينو
ياراجل.....بقى الكاليمارى هو السبيط....لا اله الا الله وهما غيروا اسمه امتى ولا لو قالوا سبيط مثلا هايدخلوا النار
عموما يعنى هى حاجه طعمها وحش اوى
--------
مبرمج حر
الحقيقه انا كنت بحب الفنان الكبير سعد الصغنن قبل الاغنيه دى...بس بعد ما شفته مع السيده الموقره دينا ...وبعدين انا بحب الموز اكتر ياريت لو تعرفه معرفه شخصيه تقوله عايزين اغنيه عن الموز مثلا او المانجه
وبعدين بيل جيتس ايه وبتاع ايه انت مشوفتش حكيم امبارح فى العاشره مساءاَ ولا ايه
بلدنا مبقيتش بتاعه شهادات

أحمد said...

هههههههههههه
بيل جيتس نفسه لما بدأ و هو فى سنه تانيه كبر على الكليه شويه عشان يقدر يشتغل و يفتح شركته ما بالك بقى سعد و حكيم على عكس دينا التي تصر علي انها تحضر دكتوراه في الفلسفة بعد ان حصلت علي الماجستير
:))

Anonymous said...

مسخرة والله:)

يا بنتي ده العادي جدا
مرة كنا في فرح انا والعيلة الكريمة وكان قبل جواز اختي الكبيرة اللي هي اكبر مني بحبة كويسين وجت ست حلوة كده بنت ناس تقول لماما انا عايزة بنتك لابني وعايزة اعرف البيت فين طبعا ماما سكتت حبة واتكلموا المهم بقى ابنها ده 35 سنة ومش عارفة عنده اية واية واية ولما ندهت ماما يا حرام لاختي لقت الست بتقولها ما تندهيلنا العروسة بقى


انا اللي كان عندي 18 سنة وقتها كانت عايزاني لابنها ذو ال35 ربيعا

بغض النظر عن البرشتة والهبل عادي يا بنتي


مستنية الحلقة الجاية

dandana said...

مش عارفة ...كنت داخلة عاملة حسايبى انى هازغرط او حاجة
بس يظهر مش باينلها زغاريط خالص..
هانقضيها ضحك وبس

عايزين ماساتك بقى عشان تكمل...
فكرتينى بموقف حصل معايا

بس مش هاقولهولك

Anonymous said...

هاي رانا انا عماد طالب في كلية هندسة الفيوم وبصراحه انا اول مره اكتب في المدونه دي او اشترك فيها بس تعرفي جميل جدا ان لسه في حد الفيوم بيهتم ب المدونات مش المواقع التانيه اللي اخجل من ذكر صفتها واسماءها

rony said...

مبرمج حر
انا عارفه ان عينك فى الماجستير بتاع دينا....ياابنى كفايه علينا احنا الثانويه العامه وده اخرنا
وبعدين ايه يعنى بيل جيتس...طب خد مثلا مثلك الاعلى الاخ الفاضل الاستاذ المبجل شعبان عبد الرحيم اهو بقى اشهر من بيل جيتس بتاعك ده ومن غير تعليم اساسا
بلاش حقد على الناس بقى والنبى
----------
لمياء
لا ياحبيبتى الافراح دى اصلا لو حد فكر انه يبصلى فيها مش هايفكر يبص المره التانيه
عارفه عواجيز الفرح....اهو هما اخترعوا الاسم ده علشانى ...انا مش فاكره انى قمت من على الكرسى بتاعى غير فى فرح اختى

rony said...

دندنه
زغردى ياحبيبتى ولا يهمك احنا مستنين العريس علشان نفرح ولا حاجه ...احنا عيله فرحانه لوحدها
المهم بينى وبينك كده واحكيلى الموقف ده اهو نحط همنا على بعض ونبيعهم فى السوق السوده ولا حاجه
----------
عماد الطالب فى هندسه الفيوم
ايه يابنى انت نسيت تكتب رقم بطاقتك..حسستنى اننا فى منطقه التجنيد
المهم يعنى نورت طبعا والساقع نازل حالا بس عادى يعنى انا اعرف ناس من الفيوم بيهتموا بالمواقع الكويسه ...وبعدين هاتبوظ سمعتنا البايظه اصلا قدام الناس كده
نورت البلوج زى ما انا مشارفاكم بالظبط
وبالمناسبه...انا رنا بس من غير الف

أحمد said...

ههههههههههه
معاكى حق

karakib said...

أديتك لك بندقه تكسريها بسنانك ؟
أنا مش باعيب عالست أنا أعيب علي الرجاله اللي قاعده مستنيه ماما تدور لها علي واحده تتجوزها
و لا كأنها طقم كوبايات حلو !! و بعدين لو قابلتي طنط تاني قولي لها أنا علمت لك فضيحه عالشبكه العنكبوتيه و لو ما بطلتيش هاخلي كل المدونين يفضحوكي :) ضحكتيني و اللهي

Anonymous said...

و الله الست معزوره نفسها تفرح بالبيه الدكتور و البيه النائب

انا ارشحلك وكيل النيابه اهو الواحد يكون ليه دهر في البلد دي

rony said...

مبرمج حر
اكيد معايا حق....عندك شك فى كده؟؟
---------
كراكيب
والله لو كانت حاولت بس كنت قلعتلها طقم شنانى وقوتلها اتفضلى ياطنط صنعه الدكتور بتاعى
بس يعنى الفكره السايده دلوقتى ان كل واحد يتعرفله على خمتاشر سبعتاشر بنت وفى الاخر مامى اللى تجوزه
---------
واحد من الناس
وكيل نيابه ايه ياابنى بس اللى هايبقالى ضهر فى البلد ربنا يخلينا السيد وزير الداخليه
والسيد الوالد ...حد برضه يبقى حبيب العادلى ضهره ويدور على ممدوح مرعى...الانصاص قامت والقوالب نامت يارجاله
نورت

Anonymous said...

احلى حاجه فيكى انك متفائله ودمك خفيف ولو عندى واحد من ولادى كنت جوزهولك على طول بس ابنى الكبير اجوز