Sunday, December 17, 2006

ها نقول كمان ولا كفايه

ها يا حبايبى انبسطوا المره اللى فاتت...طب خدوا عندكم دى كمان
بما انى بنت روشه اوى زى ماانتوا شايفين ودمى خفيف اوى _يطلش الحقيقه_ وحلوه واموره واقدس الحياه الزوجيه ...مش عارفه مين اللى بيقول كده بس هما بيقولوا
المهم يعنى لينا واحده جارتنا اخدت على عاتقها مهمه تزويجى ومحدش برضه يسأل ليه
بس زى ماانتوا شايفين برضه لازم فى كل جوازه تطلعنا طنط شكريه بتاعه برايد
بس الحمد لله هى لسه موصلتش لحد طنط شكريه ومجايبها يعنى
يعنى مطولش عليكوا ولا اطول بر احتى برضه...ده بلوجى ولا ايه
طنط دى بتشتغل فى المحكمه...ومحدش يسألنى بتشتغل ايه علشان انا معرفش
المهم الاول وانا فى سنه رابعه اتصلت بمامتى _كانت اختى اتجوزت وقتها الدور عليا يعنى فى القطر_ان عندها عريس مواصفاته كالاتى
خريج المعهد العالى للخدمه الاجتماعيه _مدينه نصر( الكعب العالى لو تعروفه) وها _ وخلوا بالكم من ها دى _ ها يشتغل فى المحكمه
بس ايه عنده محل موبيلات قدددددددددددددددددددددد الدنيا
.
.
.
.
بس خلاص انتوا مستنين حاجه تانى؟
اصل دى المعلومات اللى توافرت عنه
طبعا انا قولت لا
اولا علشان انا مفهتمش هايشتغل ايه فى المحكمه بس حاسه ان المحكمه دى مفيهاش شغل اصلا
وثانيا يعنى ايه محل موبيلات
وثالثا اسمه ايه
ده كان واحد
الست برضه لسه عايزه تخدم
قامت اتصلت بمامتى برضه وقالتلها مواصفات العريس التانى
بيشتغل فى المحكمه
وعنده محل كمبيوترات
وخريج تجاره خارجيه
والمره دى قالت اسمه بس بلاش علشان الاحراج
المهم يعنى المشكله فين بقى
مهو لازم كل حاجه يبقى فيها مشكله
انه قاعد فى قريه تبع مركز من مراكز الفيوم ومفيش امل انه يستقر فى الفيوم
دى طبعا المشكله فى نظرهم
المشكله فى نظرى بقى الاتى
اولا انا ليه اتجوز بالطريقه دى واحد لا يعرفنى ولا اعرفه
ثانيا اول حاجه بيقولها اى عريس بيدخل بيتنا انه سمع عن بابا كتير وكان نفسه من زمان يناسبه
طب مايتجوز بابا طالما هو عاجبه اوى كده
واهم حاجه بقى مين قال انى هاعرف اتجوز واحد من غير مااحبه...مااتعلق بيه...أسهر طول الليل افكر فيه
طبعا فيكم اللى هايقولى زى ماما
افرض طلع كويس...هاقولك افرض مطلعش
افرض عجبك من اول مره...افرض انا معجبتوش من اول مره
افرض معجبنيش...هابقى محرجه وانا بعتذر واحتمال اكون متضرره اوى كمان ومش هاتجوز شفقه انا
طيب افرض حبنى وحبيته...عجبنى وعجبته....وحصلت اى مشكله لاى سبب وسيبنا بعض...يبقى ازاى الحال بقى
او حصلت اى مشكله وفسخت الخطوبه
هاسلم من كلام الناس بقى اللى هاتقول
والعيب كان منه ولامنها؟
اكيد فيه سر فى الموضوع؟
ومش بعيد يستحضروا روح شيرلوك هولمز علشان يعرفوا انا فسخت الخطوبه ليه
وطبعا مش هاسم من مصمصه الشفايف
وياعينى ياحبيبتى...اخص عليه المفترى
وحد يسيب القمر ده يضيع من ايده _اه انا قمر ...حد ليه شوق فى حاجه_ اخص اخص عليه
وبعدين فين احلامى انا ان واحد يموت فيا ويقول هى دى ويجى يجرى عليا ويشوق الدنيا كلها على بابايا علشان يرضى...وانا اقوله ....بحبه يا بابا
طب بلاش
الخطوبه هانقضيها نعرف بعض ...ولا هنقضيها يقولى بحبك وانا اتكسف ووشى يروح ميت لون
المهم طنط الحمد لله فقدت الامل فى اصحاب المحلات والمحكمه وشكلها هاتدور فى مصلحه حكوميه تانيه
تقولوش قاعده على قلبها فى العماره
ولا انا بايره مثلا بتدورلى على عريس والسلام
وبعدين مش العريس ده يشوفنى على الاقل ويلاقينى متعوضش يقوم يسأل عليا يلاقى اصلى طيب يتهبل عليا...انا مش فاهمه بجد
المهم يعنى على ذكر حكايه يشوفنى دى المره الجايه الكارثه بقى الفظيعه
استنوها بقى
ياجماعه الكلام ده بيحصل فعلا انا مش بألف واسألوا البنات يقولولكم

23 comments:

السندريللا السعيدة said...

يخرب عقلك يا بت....هوا انت اتعديتي من برايد ولا ايه حكايتك....

من غير حلفان انا مصدقاك ....بس برضو كلامك معقول وعيني العقل...المفروض انك تتعرفي عالانسان دا وتتكلمو وتحبو بعض قبل مترتبطي بيه...يا بنت دا جواز وعشرة عمر ...

بس تعالي هنا قوليلي يا بت ...هو انتي لسة طلعة مالبيضة وعوزة تجوزي....جاتك نيلة يا بعيدة...متصربعة قوي يعني....

مش تستني لما نجوز برايد الاول ونفرح بيها...سعتها بقة نشوف عنعمل معاكي ايه...

يالا احنا مستنيين تفاصيل المقابلة ولا التعارف ولا مهما يكون ..متتاخريش يا بت...

اموووووااااه لخدودك التفاح دول.

سلام

Carol said...

:)
اوعي تتجوزي صالونات ما كان البيحبوا بعض بيتخنقوا تخيلي بقى لو واحد مش بتحبيه!!
سيبك من أفكار طنط دي و عيشي حياتك و صدقيني نصيبك مرة واحدة هتلاقي قدامك من غير ما تترتب كده
تحياتي

مـحـمـد مـفـيـد said...

لا كفايه
يخرب عقلك ياروني
:))))

Anonymous said...

that was very funny..you cracked me up...I'm waiting for the next story...
el masry affendi

أحمد said...

يا بنتى الحكايه و ما فيها تتلخص فى الأقتناع و حطى مية خط تحت كلمة الأقتناع لأنها بتشمل كل حاجه الحب و المسئوليه و العاطفه و أحمرار الخدود كل حاجه موجوده فى الكلمة الخفيه داخل النفس اللى مش بتتقال "هو أقنعنى بنفسه" وبالتالى مش هتفرق جواز صالونات و لا جواز كليات و لا جواز مطاعم ولا جواز نتيجة الجهود الذاتيه التطوعيه لطنط شكريه , المهم كم الجهد و العرق اللى بذله ذلك الوافد الجديد على عالمك لكى يقنعنك بيه كأنسان محب ليكى و راغب فى أنه يكون شريك حياتك , لو أقنعك خير و لو فشل فى أقناعك أو ما حاولش يقنعك أساسا زى مجايب طنط شكشوكه يبقى الرد الطبيعى هيكون "ما كنش أنعذر ولا باع جذر يالى كنت هتبقى حبيبى" و بابا يكسر وراه قله و يقول الكلمه المأثوره "ما عندناش بنات للجواز

فى أنتظار الحكايه القادمه الفظيعه

تحياتى ليكى يا رنا

rony said...

السندريلا
انتى غيرتى وبقيتى سعيده امتى
ماعلينا....بس ياستى الموضوع ده بيحصل لكل البنات تقريب لدرجه ان فيه ستات بيرحوا المسجد فى رمضان وقت التراويح تدور على عرسان لا اولادها والرجاله بتبقى واقفه قدام باب السيدات علشان تشوف واحده حلوه ويمشوا وراها واهى مفيش احلى من جواز المساجد
وبعدين يابنتى انا لا متسربعه ولا حاجه انا اهو مستنيه نصيبى
--------
carol
نورتى طبعا
يابنتى لاطنط دى ولا عشره زيها يقدروا يزعزعونى عن موقفى...انا ثابته على مبدئى زى الريس ماهو ثابت فى حكم مصر
-------
استاذ محمد
الله يكرمك...يخربه اكتر من كده ايه امى اشتكت والله...شويه كمان هاتطلعنى على اى باب مسجد يمكن اتوه ولا حاجه

rony said...

المصرى افندى
ويلكم ياباشا
الحكايه الجايه بقى فعلا افظع واحده على الاطلاق الحقيقه
نورت
---------
مبرمج حر
ياابنى الموضوع للرجاله مش مهين زى البنات ...تخيل كده انك بنت _لاسمح الله طبعا_ وعارف قدر نفسك فى الدنيا وفجاه يقولولك فى واحد جاى يتفرج عليك اول حاجه هاتقولها ليه هو انا فرجه
وبعدين افرض اتفرج وانت معجبتوش يبقى ازاى الحال
وبعدين انا فى حالتى لحد دلوقتى اللى جم علشان بابا واسم عيلتنا والمره بتاعه مؤمن دى كانت قضاء وقدر

أحمد said...

لأ مش معنى كلامى على الأطلاق أنه واحد يروح كده هاااااااالووو جااااااىززز أنا عايز أشوف بنتكم عشان أذا عجبتنى
أتجوزها ... اطلاقا ده مش موجود الا فى قبائل الأدغال أو فى مجمتع قابل كده من الأصل و دى مجتمعات قليله أوى فى العصر الحالى .. الطبيعى طبعا على الأقل أنه لازم يشوف الأنسانه اللى عايز يقترن بيها بقية حياته قبل ما يروح يقول هاااااالوووو أونك هااااالووو طنط ... ده حتى من باب الذوق

Anonymous said...

بعيدا عن يخرب عقلك و وااااو و كل الجمل الأعتراضيه ادخل الى صلب الموضوع

جواز الصالونات
---------------
---------------
---------------
هما المفروض ميت خط بس عشان مطولش

المهم
جواز الصالونات بين الرفض و القبول
الكثير والكثير تزوج عن طريق الصالونات حتى من هم لا يقتنعا بهذه الطريقه
والبعض نجح و البعض فشل
وايضا بعض الزيجات من خلال الحب و الهيام منها انجح الزيجات و منها اتعسها
اذن الحب او الا حب ليس هو المعيار الوحيد للزواج ولكنه احدى العوامل

بس اهم حاجه تكوني مقتنعه بالي انتي بتعمليه

دي حياتك وانت حره فيها

سلميلي على طنط شكريه وقوليلها تشوفلي عروسه
:)

Anonymous said...

ههههههههه

محدش بياكولها بالساهل

ههههه

لنا الله

epitaph

مـحـمـد مـفـيـد said...

تعالي عندنا بدل ما تتوهي
:))))))))

rony said...

مبرمج حر
اسمحلى امتنع عن الرد على تعلقيك لحد انت ماتقرا البوست الجاى
-------
واحد من الناس
بص مش هاقولك طبعا ان جواز الصالونات فاشل وجوازات الحب هى اللى بتنجح لان اى علاقه فى الدنيا اساسها احترام وتفاهم وموده واكيد حب هتنجح حتى لو كان الحب حب صالونات ...بس كل صالون اتعرض عليا لحد دلوقتى كان على طريقه برايل...عميانى يعنى لا المحروس شافنى ولا انا شفته
فكر انت فيها ...تعقلها لنفسك؟
---------
ايبى
والله انا لسه مش عايز اكلها خالص....انا بس بضحك معاكم
دعابه يعنى
نورررررتى

rony said...

استاذ محمد
كتر خيرك....بس تقريبا بعد ما عقلى هايتخرب اكتر من كده مفيش بنى ادم او بنى ادمه هاتقدر تستحملنى
بس اوعدك اول ما ماما وبابا واخواتى يفقدوا الامل فيا ومكنتش اتجوزت واحد امه لا اله الا الله داعيه عليه اكيد اكيد اكيد هنوركم
ميرسى على دعوتك

يا مراكبي said...

خلاص خلصت قراية كل مواضيع المدونة .. برافو عليكي .. إنتي كنتي فين من زمان؟ .. بقيتي في الفيفوريت عندي من أول قراية

إسلوبك ظريف وخفيف وسهل .. وأنا في إنتظار تأسيس حزبك المرتقب .. إتدحرج وإجري يا رومان .. بس بلاش موضوع الإنقلاب عالحكم ده .. لا إنتي قد اللي هايعملوه .. وعندنا ولاد صغيريين عايزين نربيهم

على فكرة .. أصغر أولادي بنوتة قربت تبقى 3 سنين إسمها .. رنا

تحياتي

أحمد said...

أوك
فى أنتظار البوست القادم
:)

SomeOne said...

عاوز/ة كل الناس تعرف مدونتك
اشترك في مشروع الغريب لارشيف المدونات
http://elgharep.blogspot.com/2006/12/blog-post_15.html
............
المدونات العربية
http://arabblogs.blogspot.com/
........
بدل لما تحط لستة طويلة باسماء المدونات
عندك في مدونتك
حط اسم مدونة واحدة تحتوي على اسماء كل المدونات
........
عاوز اسمك يضاف الى قائمة المدونات
ارسل لنا اسم مدونتك وعنوانها و اسمك
على
za_shady@yahoo.com
...........
لو عجبك المشروع أخبر به كل اصدقائك لكي ينجح


امضاء
أعضاء مشروع الغريب لارشيف المدونات

mariam said...

رونى العزيزه
واضح ان دى بقت مشكله منتشره
نفسى اعرف ليه الناس كل همهم البنت تتجوز و خلاص
و كأن المفروض تتجوز اى حد و تخلص
على فكره انا مت من الضحك على حكاية يتجوز بابا دى
تحياتى ليكى

rony said...

أستاذ مراكبى
ميرسى اوى ربنا يخليك
انا من زمان فى بيتنا والله مخرجتش بس انت عارف مسئوليات الحزب والوزاره وكده بس انا خلاص استقلت وقاعده فى البيت
ولمعلوماتك كل العباقره اسمهم رنا...اهنيك على اختيارك لاسم بنتوتك وربنا يخليهالك...وياريت تزرع فيها معنى اسمها من وهى صغيره علشان تعتز بيه لما تكبر
ربنا يخليها هى واخواتها لحضرتك...نورتنى
-------
مبرمج حر
اول ماتقولوا عايزين الجديد قولولى
------
شادى
هافكر وارد عليك ان شاء الله
------
MANO
يتجوز بابا يتجوز ماما براحته...بس يبسبونى فى حالى علشان انا قرفت اوووووووى
وبعدين انا والله لسه مبورتش ولا حاجه انا يادوبك 21 سنه يعنى لسه بدرى على سن اليأس
نورتى ياجميل

SomeOne said...

عايز كل الناس تعرف مدونتك
ضيف نفسك في ارشيف المدونات العربية
http://arabblogs.blogspot.com/
ارسل لنا اسم مدونتك و عنوناها و اسمك

في كومنت على

http://arabblogs.blogspot.com/2006/12/blog-post.html

أحمد said...

أوك
هاتى الجديد يا رنا

يا مراكبي said...

الناس قالولي كذا معنى لإسم رنا .. ياريت تقوليلي إنتي إيه المعنى الأصح .. كلها كام سنة وتسألني ومش عايز أبقى محرج

basma saghir said...

لا فعلا الكلام ده بيحصل ..بيحصل جدا والله
بيبقوا نفسهم يناسبوا الاب جدا وشايفين انه راجل محترم وملو هدومه الخ..الخ
انا متهيألي ان الاب جاله عرسان كتير قوي
هما بيسموها جواز صالونات

Mohamed Moshrif said...

I totally agree with you, and my family is trying to drive me to marry in the same way and I am always refusing for the same reasons you mentioned in addition to some more :)