Saturday, January 13, 2007

يارب يا ربنا...تكبر وتبقى قدنا

لم يكن هناك صراخاُ
لم تكن هنا اسباب واضحه للوجوم الظاهر على الوجوه
لم تكن الدموع الحبيسه فى العيون تجرؤ على الفرار منطلقه تروى انهارا من القلق والخوف بداخلنا
الجيع ما بين مترقب وخائف...مذهول ومنتظر...سعيد وطائر من الفرحه
حتى خرجت علينا تحمله وتلفه بغطائه ذو اللون السماوى المحبب للعين الدال على من بداخله...انه من جلسنا شهورا واياما بانتظاره
تسعه وثلاثون اسبوعاً بالتمام والكمال لاينقصون يوما ولا يزيدون جلسناها على احر من الجمر لرؤيه ذلك الملاك البرئ الذى حباه الله باربعه خالات كأنهن الحموات الفاتنات
اختى ولدت يارجاله
وجابتلنا احمدوى الصغير ...حاجه كده تشوفها تحبها
هو مش باينله ايد من رجل من راس ولحد دلوقتى مفتحش عينيه على الدنيا الهم اللى اتولد فيها بس بجد...مشفتش عمرى (ماشاء الله ,الله اكبر) طفل امور كده اول مايتولد
حلاوته بصراحه متجيش حاجه جنب واحشتى لما اتولدت ( اصل انا كنت بشعه لما اتولدت الحقيقه ) بس بجد الله اكبر عليه حاجه كده تمسكها تخاف تتكسر ...تبوسها متبقاش عايز تبطل او تبعد عنها...تمسك ايده اللى صوابعه فيها شبه ضوافرنا (على راى باباه ) تبقى هتاكلها...ورجليه ياجماعه...انا اول ماشوفت رجليه حلفت يمين تلاته لازم اتصور جنبها وفضلت ابوس فيها لما ماما قامت زعقتلى وقعدت تقولى هتاكليه...انتى اول مره تشوفى طفل حلو ولا ايه
احمد ان شاء الله اول حفيد فى اسرتنا...هياخد من الدلع تلال...ومن الحب انهار...ربنا يستر عليه بجد
ويخليه لمامته ولباباه واحنا طبعا...خالاته وجده وجدته
ويكبر يارب ويقولى يابنت ياخالتو رونى..ويقول لامى يا نانا غصب عنها ...ولابويا جدو غصب عنه برضه
واشوفك كده يااحمد يارب عيل عفريت كده وتاعب الكل بشقاوتك (اصل انا مبحبش العيل الملل ) وتلعب وتجرى حوالينا ومعاك عيالنا بعد عمر طويل ان شاء الله
تقام العقيقه فى بيتنا ان شاء الله والسبوع شرحه...ومش عايزين طفاسه وقله قيمه انتوا لسه خارجين من عيد اللحمه واكلتوا لما قولتوا يابس
متفضحونيش بقى...أللى عايز ينقط بحاجه يقف على اليمين ( ايدك اللى بتاكل بيها يا حلو ) شكلك بتاكل بايديك الاتنين
واللى جايب هديه...يقف على ايده الشمال
واللى جاى لوحده بطوله يعنى...اهلا وسهلا نورت

اختى حبيبتى
بورك فى الموهوب وشكرت الوهاب...ورزقت بره وبلغ اشده
اللهم امين
بعد كده اللى داخل يقولى ياخالتو رونى والنبى

16 comments:

Anonymous said...

السلام عليكم
بارك لكم في الموهوب لكم وشكرتم الواهب و بلغ أشده و رزقتم بره
و عقبال كل إخواتك و عقبالك كده لما نشوف قرودك

مـحـمـد مـفـيـد said...

خالتو رنا
الف مبروك
بارك الله لكم في الموهوب
وجعله خير خلف لخير سلف
ويجعله من جيل التمكين اللي هيغير الله بهم الحال

يا مراكبي said...

مبروك يا خالة .. مش راكبة خالة روني دي بس ماشي .. اللهم إجعله من الصالحين

أحمد said...

ألف مبروك يا رنا على قدوم الملاك الصغير

تحياتى

Diyaa' said...

عقبال الأحمد بتاع الأنتي ...ربنا يخليه ليكم ويكون قرة أعينكم بقي ( فصحي في وسط عامية واخدة بالك من التهييس )
ألف مبروك يا روني وهتكل دلوقتي عشان مش مجمع
يلا سلام عليكم

Malk Almasria said...

الف مبروك يا خالتو
وعقبال لما تبقى ماما

تحياتى

ملك المصرية

mariam said...

الف مبروك يا خالتو رونى

واحد من الناس said...

الف مبروك وعقبال متشوفيه مدون قد الدنيا
وعداد الزوار بتاعه الاف مؤلفه

rony said...

anonymous
وعليكم السلام
الله يبارك فيك...وبعدين انت عرفت منين انى ناويه على قرود ان شاء الله..؟
نورت
-------
استاذ محمد مفيد
الله يبارك فيك..عقبال ماتفرح باولاد عبد الله ان شاء الله
والله انا كنت ناويه بعد لما باباه يكبر فى ودنه اقوله (جمال لا...كفايه...جرام )بس البنت اختى الصغيره سبقتنى وقعدت تقوله فى ودنه
بيب بيب اهلى
-------
يامراكبى
الله يبارك فيك
وهاتركب ان شاء الله بس هو يقولها وبعدين كل الاطفال بتستسهل تقول رنا على طول
-------
مبرمج حر
الله يبارك فيك
عقبالك ان شاء الله

elgharep said...

الواحد نفسه يبقله طفل جميل كده
الله أكبر عليه ربنا يخليه
وتفرحوا بيه
الغريب

rony said...

ضياء
الاحمودى بتاع الانا لسه بدرى عليه شويه
وبعدين مش نفرح بيك انت الاول
وتهييس ايه ياعم...وانا اعرفك من غير تهييسك برضه
------
ملك المصريه
الله يبارك فيكى
بس سيبك انتى مش انا لايقه عليا خالتو خالص
:)
------
mano
عقبالك ان شاء الله
نورتى
-----
واحد من الناس
طب قول الاول يفك الخط ويعرف الالف من كوز الدره فى ظل التعليم المنيل اللى بنتعلمه ده
وبعدين اقوله على المدونات ونعمله مدونه صغيره على قده
------
الغريب
انا ارجع طفله صغيره وحلوه كده اه بس اعيط واقرف اهلى واللى جابونى ومعرفش اقولهم ايه اللى تاعبنى ...لا
خلينا كده احسن
وبعدين ما انا طفله كبيره ايه المشكله يعنى
------
ياجماعه نورتوا كلكم بجد وانا اسفه انى بتأخر فى الرد ومش ناسيه حلقه موبنيل التانيه ...بس احمد بيه كعب الغزال مش بيصحى غير من الساعه 1 بعد نص الليل للساعه 9 الصبح وبنام باقى اليوم من التعب
بس ان شاء الله فى اقرب وقت انزلها

Nouran said...

خالتو روني
مبروك لاختك وليكي علشان بقيتي خالتوا
وبارك لكم ف الموهوب وشكرتم الواهب وبلغ اشده ورزقتم بره

LAMIA MAHMOUD said...

ربنا يخليهولك يارب .. وبقيتي خالتو وعجزتي

فكرتيني بيا لما جه آسر اول حفيد في العيلة ابن اخويا وكان شبه الضفدعة وكنت بقول عليه زي القمر

وبعده جت همسة وفضلت واقفة ساعة متنحة مش فاهمة اية اللي ماما شايلاه في ايدها ده

انا يا ستي عجوزة عنك بقيت خالتو وعمتو:)

Diyaa' said...

علي رأيك
بس واثقة أنك هتستحملي ؟!
مش هتقولي مكلكع ولا مجعلص مثلاً ؟
يا رب تكوني نمتي بقي
وتكوني اتعلمتي الدرس ( اللهم لا شماتة ) وتعرفي إن اللي غاوي هيستحمل كتييييييير
سلام
وبلاش عقبالي دي
أنا حلو وأنا طرزان كده
وأخري روان يعني ..الحمولة متسعش تالت
عموما اللي ييجي من ربنا حلو

King A.S.R said...

انا اول مره ادخل المدونه هنا ..فاني ادخل الاقي خبر مولود جديد دا بجد شيئ جميل
كمان مش اي مولود دا اسمه احمد كمان .. علي اسمي :)
ربنا يكملكم فرحتكم بيه

saso said...

مبروك يا خالتو..مش انا بقيت عمتو؟
:)
هيية هيية هيييية