Wednesday, March 07, 2007

شفت بعينى...محدش قالى

يؤسفنى من كل قلبى ومن بيت الكلاوى كمان انى احكى موقفين حصلوا معايا من حوالى 3 اسابيع وبسبب ظروف كده اهمها انتحار الكمبيوتر اتأخرت فى انى احكيها وفضلت تكبر تكبر تكبر
لحد ما كنت هانفجر
وهانفجر فيكم دلوقتى
**********
اولا
الموقف الاول بالظبط يوم 22-2-2007
المكان المعادى
بالتحديد عند شركه الكهربا
من ساعه ما سمعت عن سفاح المعادى والحكايات عنه كتيره ومتباينه
بس اللى الناس اجتمعت عليه فى الاخر
انه طويل وضخم واسمر
واهم حاجه انه مجروح فى وشه من الممرضه اللى ضربته فى وشه
ده يخلينا كلنا لما نيجى ندور عنه ...هاندور ازاى؟؟؟
اولا غالبيه الاولاد دلوقتى بيوحوا جيم وبينفخوا عضلاتهم وحاجات كده
يبقى الاوقع اننا ندور على المجروحين فى وشهم ونشتبه فيهم
لو انا غلطانه حد يوقفنى يقولى
!!!!!!!!!!!
المهم قبل مااروح المعادى واحده صاحبتى اوى وبثق فيها موت حكيتلى انهم مقفلين المعادى وبيفتشوا كل الناس علشان بيدورا على السفاح
انا بصراحه قولت دى بتبالغ لحد ما شفت بعينى
اللى حصل بالظبط انى كنت واقفه جنب العربيه بتاعتنا بتكلم فى التليفون
وماما جوه العربيه
وولدين خارجين من محطه الميه تقريبا كانوا بيخلصوا ورق ولا حاجه ومعاهم موتوسيكل
المهم فجأه متعرفش منين طلعت عربيه بوكس سايقها ظابط مغوار
قفل عليهم بحركه امريكانى وهما اصلا كانوا لسه مركبوش الموتوسيكل
المهم يعنى راح معلى صوته اوى وزعق فى العساكر اللى معاه
وفى ثانيه الشارع اتكهرب
وانا واقفه بتفرج بعينى لسه
بس دخلت جوه العربيه
راح مزعق فيهم وقال
بطايقكمممممممممممممممممممممممممممممممممم
تحس انه كان بيكلم ناس مش بتسمع
الولد لسه بيطلع البطاقه وبيقوله بالراحه ياباشا
وده زغرله زغره حلوه اوى
وقاله انت كمان مش عاجبك
طب والله العظيم (باعتبار ان الظابط طبعا يعرف ربنا ) لا تبات النهارده فى الحجز
وانا لسه بتفرج
وراح مزعق فى العساكر وقالهم ارموهم فى الزباله اللى ورا
قصده البوكس يعنى
الولدين اترموا فعلا فى البوكس
الناس حاولت تكلم الظابط بس طبعا على مين
راح منادى ولد فيهم وقاله يبعد الموتوسيكل عن الطريق
وحطه فى البوكس تانى
ومشى
وطبعا فى المواقف اللى زى دى بيبقى نفسى اقول
عماااااااااااااااااااار يامصر
مش بالذمه احنا كده بندور على سفاح وبنخلق الف غيره
؟؟؟؟
**********
الموقف التانى بقى اكيد كلكم شفتوه قبل كده وعارفينه
وانا النهارده بالذات بحكى مش بحط وجهه نظر او استنتاجات شخصيه من خيالى المريض
ثانيا
لحسن الحظ انه كان تانى يوم
الجمعه 23-2-2007
كنت فى رحله مع كليه اختى
وكانت اول محطه لينا
الاهرام
واحب انوه ان دى كانت اول مره اروح الهرم
وطبعا كنت فرحانه اوى
بس بصراحه لما وقفت قدام الهرم محسيتش بالعظمه اللى كنت بسمع عنها
يمكن علشان موقف الظابط اللى كنت لسه شايفاه
المهم يعنى جريت انا واصحاب اختى واختى طبعا
كنا عايزين نتصور جنب كل حته وكل حجر نقدر نقف عيه
فرحانيين بقى
تقولش عيال صغيره
بس قابلتنا مشكله صغيره
ان احنا كلاب ولانسوى
هاتسالنى ليه هاقولك طبعا
الاجانب ياعم الحاج ليهم الحق انهم يمشوا فى كل حته ويقفوا على كل صخره ويطلعوا كل حجر
واحنا بقى لما نعمل كده
تلاقى فجاه عسكرى طلعلك من نو وير يقولك
منننننننننننننننننننننننننوع
انزلى ياابله من عندك
لا كنا عارفين نقعد
ولا عارفين نمشى
ولا لاقيين حته ضل نقف فيها
المهم خلاص كنا ماشيين بقى
قولنا نلحق نطلع على صخره جنب هرم خوفو نتصور جنبها علشان يبقى اثبات اننا رحنا الهرم
لقينا واحد جاى من بعيييييييييييييد بيزعق لينا برضه
انتوا مفيش فايده فيكم
وفضحنا وقعد يزعق والناس كانت ناقص تيجى تقوله معلش ياكابتن
واللى يغيظك بقى يامؤمن ان الاجانب كانوا بيرحوا ويجيوا براحتهم خالص
**********
بس خلاص
انا كده اللى كانوا واقفين فى زورى قولتهم
واللى عنده تعليق يقوله
واللى زيى اتحرق دمه
يبطل يروح يزور اماكن سياحيه
وعادى بقى

12 comments:

أحمد said...

أحنا أساتذة فى خلق كل سفاح يا رونى , و عدم أحترام الأدامية
تعمل أكتر من كده كمان

أما بقى العسكرى فأنتى اللى غلطانة , كان أول ما العسكرى
ده قرب كنتى قلتى كام كلمة أنجليزى كده بصوت عالى
ولو أتكلم معاكى قوليله
are you nuts?
هتلاقيه خاف عالطول ويقولك ده باين عليهم يا أما أجانب أو
مترجمين هههههههههههههه

بجد يا رونى مش عارف أقولك أيه بس فعلا البلد دى مش بلدنا

salateenoo said...

يحدث في مصر ... عادي

Anonymous said...

حمدالله عالسلامه
ايه الغيبه الطويله دي كلها

انت مسنعتيش اغنية عادي في المعادي ولا ايه

اما بالنسبه لموضوع الهرم انت متعرفيش ان ابو الهول كان بيتكلم وهما الي خرسوه حتى ده فيه واحد ضربه رجل في وشه كسرله انفه كل ده عشان حاول يفتح بقه

يعني انت ربناسترها معاكي المره دي
خلي بالك المره الجايه ده لو رحتي تاني

http://1minelnas.blogspot.com

Me2nour said...

هي ناقصة عالصبح يا روني :)
أنا لو مكانك مكنتش سكتله لأن مرارتي إتفقعت خلاص من زمان

يا مراكبي said...

فعلا عمار يا مصر .. هي دي نفس الطريقة اللي طلعت لينا الإرهابيين اللي عملوا تفجيرات سيناء

وأذكر هنا قصة شفتها بعيني من 19 سنة في الفيوم .. كان فيه رحلة طلاب جامعة والظابط كان ماسك شاب و حاطه في البوكس مش عارف ليه .. وكل ما حد من زمايله ييجي يتحايل على الظابط يقوم ضاربه بالقلم ويحطه في البوكس .. لحد ما لم الرحلة كلها في البوكس

وطبعا أوتوبيس الرحلة روح فاضي

الكلام ده كان في الفيوم .. خدي بالك من نفسك

مـحـمـد مـفـيـد said...

عارفه يا رنا احنا دلوقتي المبدأ في البلد دي
ان البرئ متهم حتي تثبت برائته وليس العكس

أحمد said...

أحنا بنكلم نفسنا هنا يا جماعة ولا أيه
فى حد هنااااااااااااااااااااا

فى حد هنااااااااااااااااااااا
فى حد هنااااااااااااااااااااا
مش سامع إلا صدى الصوت
القطط سارحة فى المكان و مش لاقى أصحاب المدونة دى خالص

rony said...

مبرمج حر
بالنسبه لحكايه المعادى سيادتك انا مكنتش عارفه ارد ولا اتكلم لسبب بسيط جدا
انى مكنتش فاهمه ايه اللى بيحصل
مستغربه الوضع اوى
والعساكر بقى بتوع الهرم دى حاجه تانى خالص
انا يومها كنت ابتديت اشك انهم ماشيين ورايا انا بالذات
بس يلا محصلش حاجه
-----------
salateenoo
ياه
منور والله
بس انا مش بحب اننا نقول عادى
لانى من كتر ما بقيت بقول عادى حاسه انى ابتديت افقد احساسى باللى حواليا
وده مش حلو
-----------
واحد من الناس
مش غيبه اوى ولا حاجه
بس تقدر تقول فتره استجمام
اشمعنى الاغنياء يعنى
وبعدين بلاش نجيب سيره المعادى بقى
وانا خلاص مش ناويه اروح الهرم تانى
على راى البنت اختى
احنا رايحين نعبد اصنام هناك ولا ايه
شويه كمان وكنا نقول لبيك هبل
وكل واحد يشوفنا هناك يقولنا تاخدوا هرم لذكرى او ابو الهول بمناخيره

rony said...

me2
مساءك اناناس
بصى يابنتى انا مسكت نفسى بالعافيه
بس على مين
اتخانقت مع الاولاد اللى كانوا مطلعين الرحله
فى الاخر طبعا وهما مروحين تحسبا انهم ينزلونى فى الطريق
--------
يامراكبى
سيادتك منور والله
بس سيبك الفيوم دلوقتى بقت حاجه تانى خالص
حضرتك بس شرفنا هنا مره وهنعمل معاك احلى واجب
ويبقى يجيى اتخن ظابط فيهم يورينى نفسه
طب حضرتك انزل كده الفيوم وقولهم بس انا تبع رونى
على مزرعه طره عدل
-----------
محمد مفيد
طب انتحر طيب ولا حضرتك ايه رايك؟
----------
مبرمج حر تانى
ومالها القطط ياباشمهندس
لعلمك انا قطه من زمان بس انت اللى متعرفش
--------
انا والله مش بعيد
بس بشوف العجب فى شغلى بجد
الناس بتعتب على الحكومه
وانا نفسى اقولهم يبصوا لنفسهم الاول
اذا كانت البلد بتتسرق من الكبار
فالصغيرين كمان طلعوا بيسرقوها
مش الموظفين
لا الناس العاديه
الجمهور
انا عارفه ان كتير من اللى هايقرا الكلام ده هايعترض عليا
بس فى بوست جاى ان شاء الله هابقى افهمكم انا قصدى ايه

FrEe.PhArAoH said...

اتجننو
بجد .. تصرفات بجنون .. معدوش بيدحكو علينا لانهم مش قادرين
عارفين اننا شايفين كل حاااااجه وفاهمين ايه اللى لينا .. الميرى مش حاجه نخاف منها .. الميرى حاجه نتعامل معاها والكلام دا هينزلهم م العرش الوهمى اللى قعدو عليه فسنين جهل وبيحاولو يستردوه بالبلطجه

مفيش فرق بين الظابط البايظ والبلطجى الاتنين خارجين عن القانون .. والله يرحم القانون

تحياتى

كراكيب عادل said...

ان افتكرت انك شوفتي السفاح

بس الي قولتية دة طبعا عادي

بس اكيد هنشوف سفاحين كتير كلنا سوا

david santos said...

هذا عمل جيد جدا ، شكرا