Friday, April 13, 2007

فى عينيكِ عنوانى

وقالت :
سوف تنسانى
وتنسى اننى يوماً
وهبتكُ نبضَ وجداني
وتعشقُ موجةً أخري
وتهجرُ دفء شطآنى
وتجلسُ مثلما كنا
لتسمعَ بعض ألحانى
ولاتعنيكَ أحزانى
ويسقط كالمنى اسمى
وسوف يتوه عنوانى
ترىُ ستقول ياعمرى
بأنك كنت تَهوانى ؟
*****
فقلت :
هواكِ ايمانى
ومغفرتى وعصيانى
أتيتك والمنى عندى
بقايا بين أحضانى
ربيعٌ مات طائرهُ
عل انقاضِ بستانٍ
رياح الحزن ِ تعصرني
وتسخر ُ بين وجدانى
أحبك واحةً هدأت
عليها كلً احزانى
أحبكُ نسمهً تروى
لصمت الناسِ ألحانى
أحبك ُ نشوهً تسرى
وتشعلُ نارَ بركانى
أحبكِ أنت ِ يا أملاً
كضوءِ الصبح يلقانى
أماتَ الحب ُ عشاقاً
وحبكِ انتِ احيانى
ولو خيرتُ فى وطنٍ
لقلتُ هواك أوطانى
ولو انساك ياعمرى
حنايا القلبِ تنسانى
اذا ما ضعتُ فى دربٍ
ففى عينيكِ عنوانى
*****
جلست افكر فى هذه المعانى التى تزخر بها هذه القصيده الاكثر من رائعه ووجدتنى افكر جاده ليس فى الزواج من فاروق جويده _وكاننى لا افكر فيها _ ولكننى قررت الا ارتبط بشخص فى يوم من الايام لا يفهم معانى تلك القصيده
لايحس بكلماتها معى ولا احس بالامان الذى تتحدث عنه معه
اعتقد انه من ابسط حقوقى ان اجد من يحبنى هذا الحب واكثر
الا يكون مابداخله مجرد كلمات ينطقها لسانه ولا يحسها قلبه ولا يعمل بها عقله
لقد قررت اننى سأكف عما كنت افعله دوما وهو الاستبشار خيرا فى بشر لايعرفون للخير معنى
ان اكف عن انتظار الحب من اشخاص اعتادوا الاخذ والاخذ فقط منهجهم
قررت ان اكف عن محاوله البحث عن حب فى دنيا فقدت ابسط معانى التألف والموده بين بشرها
لقد قررت ان افقد الامل فى ان تستعيد حياتى رونقها سوى بمعجزه من الخالق يضعها فى دربى وقتما يشاء وكيفما يشاء
اصبحت امضى الليالى فى انتظار فارسى المجهول عله يحس بوجودى فى هذه الدنيا
فيأتى وينتشلنى من بحر احزانى
لقد اعتدت الان شيئا
ان اشكو فقط
بثى وحزنى الى الله
فلن اجد ارحم من الخالق بخلقه
" ولم اكن بدعائكِ ربى شقياً"

13 comments:

Anonymous said...

ربنا يوفقك
و يحقق كل اللي تتمنيه و يكون فيه الخير لك علشان مش دايما يكون أي حاجة بيتمنها الإنسان فيها الخير
ساعات بيكون الخير إن أمنيتك دي متتحققش

Reemo said...

القصيده دى فعلا رائعه
انا كنت نزلتها فى البلوج عندى
فى اللينك ده
http://barbyremo.blogspot.com/2007/02/blog-post_23.html
وفيها تحميل كمان للقصيده بصوت الرائعه سميه قيصر
اختيار جميل
ربنا يوفقك يارب
وتلاقى الانسان اللى بتحلمى بيه
تحياتى

حسام مراد said...

القصيده فعلا رائعه وده اللى اتعودناه من فاروق جويده ولا انسى له سافرت يوما وظل القلب فى بلدى
بوست جميل من انسانه يارب تلاقى اللى يحبها كده

حسام مراد
شغال
احم احم احم فى حد عايز يتحب
سلاااااااااام

rony said...

Anonymous
يارب يكرمك يارب
اكيد طبعا
حاليا انا بدعى باللى فيه الخير ليا مش اللى بتمناه
ربنا يستر
-------
reemoo
فظيع فاروق جويده فى كل حاجه بيقولها
كمان قصيده فى ليله عشق ولو اننا لم نفترق
يارب نلاقى كلنا اللى بنحلم بيه
-------
حسام مراد
ياباشا ربنا يخليك
بس تفتكر المشكله فى الحب ولا المشكله فى ازاى احنا بنتصرف ازاى واحنا بنحب
لما احساس الحب الجميل يتحول لاحساس تملك وسيطره فظيع يبقى ساعتها فعلا الحب هرب من الشباك
وبعدين حب بقى ولا محبش مش احنا اخرتنا الجواز برضه
-------

Anonymous said...

سافرت عمرا بين الموانئ
وجدت نفسى على شاطئيك
وشربت الحب خمرا عتيقا
من نهر له النبع فى شفتيك
وتهت فى وصف الجنان اليانعات
المثمرات على خديك
قدك المياس فاح سنا
ويح الهوى اطلبى لبيك
ولا تنكرى العشق انى احسه
فى رجفة الاجفان علي ناظريك
واسمع لاشواق قصائدا
فى ارتعاشات السلام على كفيك
يا صفو طفل
ان للطهر رداء جعل منك
يقتلنى زمانى فآتى اليك
فاجد الميلاد على
كتفيك



ymawad

مـحـمـد مـفـيـد said...

اختيار موفق وبديع
لفاروق جويده
ولكني اشعر انه موجه الي شي ما
:)

rony said...

ymawad
جميله
دى من ابداعاتك ولا ابدعات حد تانى
بس هو لسه فيه حد بيقول كده
انا مش واثقه
!!!!
-------
محمد مفيد
تقصد ايه سيادتك
والله شكلك هاتجيبلى مصيبه وانا كفايه اللى عندى
عموما انا كنت اقصد ان مش كل حاجه بنحلم بيها بنلاقيها
وفى نفس ذات الوقت اللى بنحلم بيه وبنلاقيه بيتغير مع الزمن ومفيش حاجه بتفضل على حالها
مهما كنت واثق انها مش هاتتغير ....خليك واثق برضه انها هاتتغير
غالبا انا بخرف وانا شخصيا مش فاهمه انا بقول ايه

daktara said...

أماتَ الحب ُ عشاقاً
وحبكِ انتِ احيانى
ولو خيرتُ فى وطنٍ
لقلتُ هواك أوطانى
ولو انساك ياعمرى
حنايا القلبِ تنسانى
اذا ما ضعتُ فى دربٍ
ففى عينيكِ عنوانى


اول واخر حاجة اشتريتا لفاروق جويدة
بس الابيات دي بالذات مش راضيه تفارق خيالي
تحياتي
د. خالد عزب

LesaFaker said...

rony,

I thought I already replied to your question, but I caouldn't find my reply!!!
Strange!!!
Anyway, yes, it's mine.

No Fear said...

السلام عليكم
روني
مش عارف أقولك أية بس بصراحة مينفعش اللي مكتوب انا شخصيا فهمت كده أول مرة قرايت البوست ده

لو كلامي مش واضح قولي علشان أوضح

ملحوظة:
أنا أول واحد معلق علي البوست ده

كلمه said...

yaaaaaah ..raga3teeny keteeeeeer 2wy ... somia elkaysar w heya bet3`any elo3`nya de ... TO7FAAAA
bgd wlahy SHOKRAN 3la elpost da :D

حصان بري said...

أماتَ الحب ُ عشاقاً
وحبكِ انتِ احيانى
ولو خيرتُ فى وطنٍ
لقلتُ هواك أوطانى
ولو انساك ياعمرى
حنايا القلبِ تنسانى
اذا ما ضعتُ فى دربٍ
ففى عينيكِ عنواني

الجزء ده تحفه
كنت لسه هحط القصيده في المدونه بس واضح انك سبقتيني بكتير

ده لينك عليه اغلب قصايد جويده
هديه بمناسبه اني اول مره اجيلك
ومش هتبقي اخر مره
http://www.adab.com/modules.php?name=Sh3er&doWhat=lsq&shid=10&start=0

moony said...

السلام عليكم..
بعد مامريت على القصيدة بسرعة وعرفت انه فاروق جويدة وبعد ماقريت اول سطرين ليكى عرفت ان فيه حاجة مشتركة بينا,لما كملت بقى اتأكدت جدا من ظنى وخصووووصا جملة "اصبحت امضى الليالى فى انتظار فارسى المجهول عله يحس بوجودى فى هذه الدنيا"
هى انا انا بالضبببببط :احساسى مش بس انى مستنية فارس احلامى المجهول او انى بدوّر عليه ,لأ انا فعلا مستنياه "يشعر بوجودى فى هذة الدنيا"وبلغتى انا .. "انتظره يشعر بحيرتى بحثا عنه ..يسمع صوتى مناديا عليه هو دون غيره .. باكية فى كثير الاوقات .. لائمة اياه على تأخره وغيابه"..
فعلا بوست جميل بحييك عليه .. وسعيدة ان لقيت حد يشاركنى المشاعر والاحاسيس دى ..اتمنى نكون اصحاب .ربنا يؤتيكى سؤلك ويسّر عنك وعنّا جميعا