Sunday, May 13, 2007

يوميات موظفه مقهوره ....2

ولما كانت الردود مشجعه جدا الحمد لله
ولما كانت الخنقه كل يوم بتزيد ومفيش حد حاسس
قررت اسفه انى اكمل اليوميات علها تنزل فى يوم فى كتاب ويتحط عليها اسمي بالنيون
ويكون اسم الكتاب
"كتاب حياتى ياعين "
********
المهم يعنى انا ستبكم المره اللى فاتت وانا خارجه من باب القسم
المره دى هاتيجوا تلاقونى داخله القسم تانى بس معايا اختى الكبيره
اصلها ياحرام كانت امنيه حياتها انها تدخل القسم
دخلت للراجل الصول برضه بتاع كل مره بس من غير السواق المره دى
انا اوختى بس
وسألته على الفيش بتاعى اللى هو باسمى
راح رد عليها باستغراب كده وقالى
هو حضرتك بنت فلان باشا _بابايا يعنى _ ؟
قولتله
ايوه سيادتك انا بنته
قالى لما انتى بنت سياده الباشا مش كنتى تقولى كنا جبنا الفيش لغايه البيت
ده اصغر ....ملوش لازمه بيعمل كده لاهله البعاد قبل القريبين
قولتله بارك الله فيك ...هو الفيش خلص..؟
قالى لأ لسه مجاش بس اول ما يجي هانبعته البيت
قولتله ربنا يكرمك ومشيت
_واخده وضعى بقى فى القسم _
استلمت الفيش يومها بالليل والمفروض تانى يوم انزل بقى اجيب كعب العمل واجيب شهاده الخدمه الاجتماعيه اللى هو زى التربيه العسكريه للاولاد بس الفرق اننا مش بنعملها
ورحت بقى مديريه الشئون الاجتماعيه عند ناس من اللى هى لابترحم ولا بتسيب رحمه ربنا تنزل (استغفر الله العظيم )المكان اساسا غير صالح للاستخدام الادمى والموظفين من عينه 1 +1 = استنوا لما اطلع الاله الحاسبه احسبها وأسال فيها الريس بتاعى كده يعنى
المهم لله الحمد خلصت الموضوع بعد ما اتخانقت كده خناقتين على الماشى كده
مكنش فيه دم الحمد لله ولا استغلال للسلطات ولا اى حاجه
وكان فاضل بقى انى انزل مشوار لقاهره المعز علشان اسلم اوراقى هناك
وده بقى فى بوست لوحده ان شاء الله
********
فات بقى انى احكيلكم عن رد فعلى لما عرفت ايه هو شغلى
المفروض ان مامتى بتقولى هاتنزلى تعملي الفيش وتكتبى فيه
"وزاره الماليه"
وطبعا اختكم الهبله بسلامه نيه ردت وقالت
هاشتغل وزير ماليه ولا ايه...لأ ياماما مش للدرجه دى
انا لسه غرُ ساذج مش فاهمه الدنيا
ماما كانت ماسكه فى ايدها الكبشه بتاعه الاكل وشكلها كده كان ناوي يضربنى بيها
بس انا جريت على اخر لحظه واخدت ساتر
وللحديث بقيه ان شاء الله

4 comments:

Reemo said...

عارفه لو كان فى وساطه كان الموضوع خلص فى ثوانى
بس انا مفهمتش هتشتغلى ايه فى وزاره الماليه
هو اكيد مش وزير بس برده اكيد مش فى الأرشيف
انا مستنيه التدوينه الجايه
تحياتى

moony said...

لذيذة يومياتك دى يارونى .. فكرتينى بنفس اللفة اللى عملتها لما جيت اشتغل برضه .. ومش عارفة ليه الراجل كان ناقص يشيل بابا ويحطه على دماغه ويهوى عليه .. مع العلم ان والدى مدرس ..لأ وايه كان كل شوية يقوله اتفضل يادكتور .. تحت امرك يادكتور وحاجات من هذا القبيل .
عجبتنى قوى حتة الموظفين بتوع 1+1 دى
استمرى

واحد من الناس said...

اوعي تقبلي بشغلانه اقل من وزير
على الأقل تجيبي تمن المواصلات

admelmasry said...

ههههههههههههههههه
مش كنتي تستني يمكن تلاقي في الكبشة حته لحمة ولا حاجة
ههههههههه
.
.
.
ادم المصري
اول دكتور احه
مدون غير منحاز