Wednesday, January 03, 2007

اعلان مكتب الخبراء...هو ايه اساساً

بصوا بقى علشان انا فاض بيا الكيل وقربت انفجر من جنابى...ألاعلان اللى هاقوله ده حديث جمهوريه مصر العربيه من قبل العيد وكان منشور فى الاهرام فى صفحه حقيره بخط احقر علشان محدش يشوفه بس للاسف حد شافه ونشر الخبر وفضح الدنيا الخبر بقى الجاى
(بس طبعا انا هختصره علشان الامراض المزمنه اللى عندنا)
"وزراه العدل_ مصلحه الخبراء _ تعلن المصلحه عن حاجتها لشغل وظيفتى معاون خبير حسابىوهندسى من الدرجه الثالثه بمجموعه وظائف الخبره ...ألخ الخ الخ....من الحاصلين على بكالريوس احدى كليات الجامعات المصريه من خريجى دفعات 2003 ومابعدها بالتخصصات الاتيه
اولا بكالريوس تجاره شعبه محاسبه
ثانيا بكالريوس هندسه شعبه مدنى, عماره, ميكانيكا ,هندسه كهربيه _حاسبات ونظم الالكترونيات والاتصالات الكهربيه_
ترسل الطلبات...ألخ الخ الخ ...بالبريد المسجل مصحوبا بعلم الوصول خلال خمسه عشره يوما من تاريخ النشر ويكتب على المظروف اعلان رقم واحد ويرفق بالطلب المستندات الاتيه
( حد يسمعنى زغروده بقى جامده اوى على المستندات الاتيه دى)
1- صوره ضوئيه من الشهاده الداله على التخرج موضحا بها عدد الدرجات التى حصل عليها الطالب وعدد الدرجات الكليه والتقدير العام للنجاح
2- صوره ضوئيه بتقديرات المواد الدراسيه خلال سنوات الدراسه
(تفرق ايه دى عن اختها اللى فوقها انا الحقيقه معرفش)
3- صوره من شهاده الميلاد اوصوره مستخرج رسمى منها
4-صوره الرقم القومى
5-صوره الشهاده الداله على التجنيد
(مش ليا ياجماعه علشان محدش يفهم غلط)
6-.....
7-......
8_ صوره من بطاقه القيد بعضويه نقابه التجاريين او المهندسيين
( مع انى ولا كنت ناويه اتقيد بالنقابه اساسا)
9- صحيفه الحاله الجنائيه
( الفيش والتشبيه يعنى)
10- عدد 6 صور فوتغرافيه حديثه
11- اقرار بقبول التعيين باى من مكاتب الخبراء الموضحه بهذا الاعلان قرين كل تخصص مع مراعاه الا يزيد سن المتقدم عن 28 عاما فى 1-1-2007
ولن يلتفت الى الطلبات غير المستوفاه او المقدمه باليد او السابقه على الاعلان او المرسله بعد اليوم المحدد"
كده الاعلان خلص وباقى انى اعلق عليه ومعلش هاطول عليكم
حد غيرى لاحظ ان الاعلان ده كان ناقص اسامى الناس اللى هاتتعين فى الوظايف اللى بيعلنوا عنها دى
طب حد غيرى لاحظ ان بيان الدرجات او التقديرات اللى هما طالبينه ده مش بيطلع غير بالطلب لان محدش بيهتم بيه والكل بيهتم بالشهاده المؤقته
طب حد غير اخد باله ان الفيش والتشبيه ده لوحده بالنسبه لسكان المحافظات بياخد مش اقل من 5 ايام وهايبقى بالواسطه
طب حد اخد باله بقى ان الاعلان ده نزل يوم24,25-12-2006 وان ال 10 يوم اللى بيقولوا عليهم دول داخل فيهم اسبوع العيد باجازاته وعيد القيامه الاسبوع اللى بعده
طب انا رضيت بقضاء ربنا وقدره وقولت اشد الرحال على جامعتى علشان اطلع البيان المنيل ده وصلت الكليه الساعه 9:30 وخرجت منها الساعه 4:30 بخفى حنين
لا عملت الورق ولا نيلته وفيه ناس علقت امال من قبلى وراحت قبل العيد ولسه مخلصتش الورقه دى لحد دلوقتى
طب النكته بقى " الشهاده المؤقته بتاعتى مكتوب فيها
تحريرا ( الشهاده يعنى ) بتاريخ 18-12-2006
وبخط بالايد تحتها مكتوب حاجه حلوه اوى
اعتمدت النتيجه فى 19-12-2006
يعنى انا ناجحه قبل النتيجه ماتخلص وورقى خالص وكله تمام بس العميد من حبه فيا كان مقعدنى جنبه
طب يرضى مين ان الموظفين بتوع شئون الطلبه اللى العنكبوت عمل عمايله فيهم وحواليهم يتحكموا فى الطلبه بالشكل الفظيع ده وطبعا مقولكوش بقى ولا فيه نظام ولا ورق بيمشى ولا حتى الوسايط نافعه( الكدب خيبه انا جربت ومنفعش)
طب بلاش الموظف اللى بيكتب بيان الدرجات ده بيبقى الورقه مطبوع فيها المواد وهو مجرد بينقل الدرجات( وخلوا بالكم من انه بيكتب الدرجات فى ورقه مكتوبه اساسا ) قعد من الساعه 10 لحد الساعه 1:30
مش بيخلص ورق لاى طالب قال ايه اصل نتيجه سنه تانيه تحت فى شئون الطلبه ...ومجبتهاش وانت طالع الصبح ليه ؟؟؟ معطل امه لا اله الا الله ليه؟؟؟؟ واساسا بقى انا دفعتى اللى كلها النهارده رايحه تطلع بيان الدرجات ده كانت 1816 ده غير التلات دفعات اللى قبلى وكانوا بالالاف طبعا يقعد موظف واحد يعملوهم ورقهم ليه.... سوبر مان
طب خد دى كمان بعد ما بتطلع روحك وروح اهلك وجدودك لحد ماتوصل شجره العيله لرمسيس الله يرحمه تاخد الورقه اللى اقل ما يقال عليها انها تقرف وتروح بيها عند الموظفه اللى هاتكتبها على الكمبيوتر...طب لما هى كده كده لازم تتكتب كمبيوتر ليه من الاول بتبقى يدوى ...معرفش
الست بقى بتاعه الكمبيوتر دى قاعده فى اوضه كده شرحه وبرحه وفجاه لاقينها صرخت....اه وربنا وراحت مطلعه الطلبه كلهم بره وقفلت على نفسها الباب وكل نص ساعه تطلع ورقه كتبها.... غالبا قالت تخلص الغدا الاول وفضلنا على الحال ده لحد الساعه 4:30 صاحبتكم بقى كانت تعبت وجاعت ونعست وكل ما يخطر ببالكم خطر ببالى طبعا رحت داخله الاوضه بتاعه الكمبيوتر دى كيفما الاسد الجسور وكانت كلها اولاد ودفعتى وشايفنى اربع سنين مش بيطلعلى صوت اهم سمعوه
دخلت لواحد واقف فراض باينه ولا ايه وقولتله انتوا قدامكم قد ايه وتخلصوا انا زهقت وبصتله من فوق لتحت كده...رد عليا ببرود وقالى عدى علينا كمان اسبوع
الدم غلى فى عروقى وعينيا احمرت ورحت شمرت كمى ودخلت بين الاولاد وقولتله احنا هنهزر....خلوها الورقه المعفنه دى اشبعوا بيها
مش عايزه حاجه من وشكم
ومكتب الخبراء ده يعنى مش مستنينى وان شاء الله هايجيلى الاحسن منه
بس حرقه الدم بقى مقولكوش الحقيقه بس مره تانى ابقى احكيلكم
تصحبوا على خير

21 comments:

محمد البرلسى said...

كل سنه وانتى طيبه


الحقيقه
انتى جبتى من الاخر اسما ء الناس اللى اتعينت فين؟

بيشتغلونه صح؟
من سا عة متخرجت سنة تسعه وتسعين

نفس الفيلم
هههههههههه
تحيا تى

أحمد said...

ههههههههههههه
عندك حق والله يا رنا دى مشكلة الفيش والتشبيه لوحدها كفاية لأنها بتاخد وقت
هو مش ناقص الا حاجة واحدة بس
لازم المتقدم يعرف يجاوب على السؤال ده
كم شعرة فى جسم الغوريلا العانس؟
وطبعا معروف مين بس اللى هيعرف يجاوب على السؤال
أكييد طبعا هيكون واحد من اللى أسمه من اسماء الناس اللى أتعينت وطبعا
ماقالولش أسمائهم عشان ماحدش يروح يسألهم عن اجابة السؤال و يعرف الحل فى الخباثة
.ده على أفتراض أنه سوبر مان أو سوبر وومان وقدروا يجهزوا كل المطلوب قبل ما الوقت يخلص

No Fear said...

السلام عليكم
أزيك يا رنا
معلش ظلمتك
عرفت كنتي مختفية ليه كنت عارف ان في كارثة حصلتلك
المهم يا ستي متشغليش بالك بأسماء الناس و لا حاجة أرضي ضميرك و أعملي اللي تقدري عليه و هتلاقي ربنا مسهلك الدنيا علي طول بلاش اليأس بدر كده أنت لسه مشفتيش حاجة
المهم ممكن بردو تجهزي الورق علشان يكون معاكي نسخة تستعدي للإعلان رقم اتنين يعني مش بهرج و الله
شكرا علي أنك نورتي مدونتي

مـحـمـد مـفـيـد said...

:)))
والله يا رنا ما هي دي مصر ام الدنيا
هو انتي غريبه عليها والا ايه
كل سنه وانتي طيبه

mariam said...

و الله يا رنا رغم ان اللى حصل دة شىء متوقع فى مصر المحروسه
الا انك صعبانه عليه
متحرقيش دمك يا بنتى و بعدين الموظفين الروتينيين اللى هما كل حاجة ياخدوا فيها ساعة ماليين البلد
انا لو اتكلمت و طلعت اللى فى قلبى من الموضوع دة مش هتخلصى
المهم ان شاء الله ربنا يوفقك و تلاقى شغل فى مكان احسن مليون مره
و ساعتها بقى ابقى افتكرينى

Me2nour said...

عادي جدا خالص قوي

ممكن طلب خاص بالرغم من إن دي أول زيارة لمدونتك
يا ريت تراسليني على الإيميل ده
syberia_alex@yahoo.com
ده إيميل مؤقت وإن شاء الله لما يوصلني ردك هبعتلك من إيميلي الشخصي... معلش لزوم السرية
و هوضحلك ليه إن شاء الله و شكرا

rony said...

القادم من الريف
حمد لله على السلامه...طب احنا نعمل ايه بقى دلوقتى ...والله انا لازعلانه على الشغل ولا حاجه بس انا متضايقه على الطريقه اللى بنتعامل بيها
وانت طيب
---------
مبرمج حر
طب وليه الغوريلا العانس...متنفعش الارمله طيب
ووالله بجد انا مش بفكر فى شغل الحكومه انا شايفه ان الشغل الخاص ارحم بكتير
---------
no fear
الاعلان رقم اتنين طالبين فيه سواقيين درجه خامسه
محمد...انا مش يأسه للدرجه دى

rony said...

استاذ محمد مفيد
اختى الصغيره ماشيه تغنى اغنيه دلوقتى بتقول
مصر هى مامتى
خضرا لون بيجامتى
رحتى فين ياامى
رحت اجيب كرامتى
مين اخدها منك
اخدها اللى مايتسمى
سنه 2006
سيبتهاله ليه
يعنى هعمل ايه
كنتى تنادى شعبك
ولا مكنش عاجبك

هى مش فاكره الباقى بس واضح ان الباقى كان كلام كبير على سنها الاغنيه دى كانت فى مسرحيه باللو
ولا تعليق على مصر ام الدنيا
-------
mano
دمى خلاص اتحرق ولله الحمد
والله المشكله مش فى الموظفين بس فى نظام العمل اللى ماشى فيك يامصر
نورتى

rony said...

me2
معلش سامحينى طبعا انتى نورتى البلوج كله ويارب متكونش المره الاخيره ...بس للاسف مش هقدر اراسلك بدون ما اعرف السبب
معلش يمكن تكون قله زوق منى بس انتى جيتى وانا بعانى ازمه ثقه فى الناس
انا اسفه بجد
نورتى

يا مراكبي said...

رنا الكبيرة

طبعا أحييكي على إقدامك على التجربة دي .. وهاتتعلمي منها بعد كدة إن الغلط لما يبقى هو الصح .. يبقى عادي.. ويبقى إنتي أكيد أكيد .. في مصر

تعيشي وتاخدي غيرها .. لسة قدامك من ده كتير .. ماتزعليش .. وأهي فرصة تكتبي وتضحكينا شوية

واحد من الناس said...

ما انتي لو فتحتي مخك شويه وطلعتي ورقه بعشره للراجل او للأخت العبقريه الي مفكرا نفسها بيل جيتس كان زمانك دلوقتي شغاله في وزارة العدل بمرتب يجي ميت جنيه في الشهر

rony said...

استاذ مراكبى
رنا الكبيره باعتبار ان بنت حضرتك رنا الصغيره طبعا...ربنا يخليهالك يارب
والله انا دايما وابدا بحب اروح اخلص ورق فى المصالح الحكوميه وكده واهو كله جهاد نفس برضه...بس اللى يتضايق حضرتك ام البرود اللى نازل عليهم
بس طبعا دى مصر ام الدنيا...بس ممكن اعرف حضرتك سافرت ازاى علشان انا ناويه والنيه لله اسيبهالهم مخصره
---------
واحد من الناس
طب والله وما ليك عليا حلفان ...انا كنت ماشيه بخلص الورق ومعايا امين شرطه من حرس الجامعه شنباته يقف عليها الصقر واولاده والمدام...ولا فرقت اى حاجه
العميد بتاع حرس الجامعه مش الكليه حاول معاهم(علشانى طبعا) ولا نفع اى حاجه...تحس الوسايط كل يوم بتمشى معاهم ويوم ما انا ادخل بواسطه تتقفل كل الابواب المفتحه
وبعدين لعلمك انا كنت فعلا متضايقه من الامين اللى كان معايا ده بس حكم بابا بقى نقوله ايه تقوم انت تيجى تقولى ورقه بعشره
ياابنى انا لو كنت حبيت احطهم فى دماغى كانوا هما ادونى فلوس علشان امشى بس انا يومها كنت تعبانه...انت متعرفينش اصلى بعيد عنك حقنه وفى العضل مش وريد كمان
يلا نورت

يا مراكبي said...

سافرت إزاي دي قصة طويلة .. عموما وبإختصار .. سفري الكتير لظروف شغلي هو السبب في تعظيم فكرة الرحيل وخصوصا لمل تقارني بين تفاصيل الحياة بين مصر وبره مصر .. غير إني قعدت سنة كاملة حاسس فيها إني مش موجود في البلد مع إني فعليا مقيم فيها

السفر محتاج في الأول قرار ثم بحث وسعي ثم توفيق من الله

أنا ما رضيتش أروح دولة غربية علشان ما أخسرش مراتي وأولادي لأنهم كانوا رافضين ده .. علشان كده إخترت الدول العربية

وعموما فرص البنات في الدول العربية أحسن بكتير من الذكور .. المجتمعات دي نصفها من النساء وبيحتاجوا جميع الوظائف النسائية في كل التخصصات علشان تتمشى مع حجم المجتمع النسائي ده

ربنا يوفقك

Tamer Nabil Moussa said...

اولاا كل سنة وانتى طيبة


ثانيا سيبك بقى من الاعلانات

كلنا عرفنا ديتها اية واخرها اية

المشكلة اللى وقفة ادامى هما فاكرين اننا هبل ولا اية

Malk Almasria said...

ياستى ادى احلى واعلى زغرودة من بنت بلدك ومعاش اللى يحرق دمك

تصبحى على خير

قلم جاف said...

ما هو أغرب:

في صيف عام 2002 كان فيه دورة تبع الوزارة ، دورة برمجة تقيلة م الآخر ، كل الشروط انطبقت عليا.. إلا شرط غريب الشكل:

كان عندي تأجيل تجنيد في شهر يناير 2003 ، ودي المصيبة..

لو كان تأجيل تجنيدك في شهر 4 كنت حتقبل في الدورة .. معلش .. دي التعليمات!

وعلشان أعالج الشرط دة عايزين انتم إيه بالضبط؟ أغير تاريخ ميلادي ولا أنتحرلكم وآجي؟

إنها لا تعمى الأبصار ..

Unknown said...

مهى دى مشكلتنا الكبرى مشكلة عدم التخصص يعنى كل الناس الى انتى مريتى عليهم دول اصلاً اكتر حاجه ممكن يشتغلوها و تكون قد مؤهلاتهم عامل نظافه و لكن للاسف شغالين على كموبوترات و بيكتبوا بأيد واحده زى ميكونوا بيصطادوا سمك و الوقت عندهم مش مهم والى مش عاجبه يتحرق و بيشتغلوا على قد فلوس الحكومه و علشان كده لازم القطاع الحكومى ده يتولع فيه بجاز و نبتدى نعمله من اول و جديد
انا مقدر جداص حرقة اعصابك لانى مريت بيها كتير و انشاء الله تلاقى وظيفه احسن منها 100 مره بس اوعى تلطعى حد على بابك

sarah la tulipe rose said...

مش جديد مصر ام الدنيا
واسطة اساس العمل دلوقتي دول نسيوا يجطوها في الطلبات

rony said...

اوك كتعليق على كل حد جانى وعلق عندى
لو انا مش بحب الوسايط ومش بحب اللى بيستخدموها....ولو انا عندى اللى يجيبلى واسطه بس انا مش عايزه اغضب ربنا ...انتحر بقى ولا ايه علشان بجد الموضوع كده بقى يقرف اى بنى ادم عنده دم وكرامه
نورتوا كلكم

Me2nour said...

عزيزتي رنا
أنا مقدرة طبعا تخوفك و ليكي حق
أرجو تكوني قرأتي بلوجي علشان تقدري تحكمي عليا
عموما انا واحدة مش واحد و ماليش أي أهداف خفيه تشكك
بس عموما أنا كنت عايزة أتعرف عليكي
مش عن طريق ماسنجرات او مكالمات... لاني ببساطة مبستعملهمش
بس عن طريق الإيميل و كنت احب بالتأكيد أضيفك للجروب النسائي الخاص بيا ولو إن ده مكانش الهدف الأساسي وعنوانه ده
http://groups-beta.google.com/group/ladies-cafe/
ممكن تشتركي فيه و نتكلم هناك وبلاش الإيميل
وعامة الموضوع متروك ليكي تقرري إيه اللي يناسبك
بس ممكن أقولك بكل بساطة أنا عمري ما عملت حركة زي كده مع حد يمكن إتسرعت و ده خوفك... آسفة جدا
وعامة يا ستي لو شفتي مني حاجة وحشة مستعدة تشهري بيا
على البلوج و تخليني عبرة لمن لا يعتبر
وخاصة غن فيه ناس بتعلق عندك عارفة بلوجي كويس

rony said...

me2
انا فعلا مقصدتش حاجه بكلامى غير انى استغربت من الموضوع بس وطبعا انا اكيد عارفه انك واحده مش واحد بس احب اقولك انى فى حياتى اتأذيت من البنات اكتر من الاولاد ...وده مش معناه انك لاسمح الله هاتبقى زيهم بس انا بقولك سبب كلامى
وانا طبعا يشرفنى انضم لجروبك النسائى